Film: Palindromes

Jacob (California)
De film opent met de begrafenis van de hoofdpersoon uit één van Solondz' vorige films. Daar leren we Aviva kennen, een naïef dertienjarig meisje dat dolgraag moeder wil worden. Haar ouders (Ellen Barkin en Richard Masur) doen hun best haar uit te leggen dat ze daar nu nog te jong voor is, dat ze zelf nog een kind is. Aviva is echter niet te overtuigen en loopt weg van huis, vast van plan om zwanger te worden. Na een paar teleurstellende ontmoetingen komt ze terecht bij huize Sunshine, waar Mama Sunshine gehandicapte en verstoten kinderen verzorgt en opvoedt. Aviva voelt zich al snel thuis bij deze verzameling blinde, armloze, verslaafd geboren en homoseksuele relirockzangers maar moet toch weer vluchten als ze merkt dat ook zij niet tegenover iedereen even barmhartig zijn. Na onder andere een romance met een vriendelijke vrachtwagenchauffeur eindigt ze weer thuis, waar ze door haar liefhebbende ouders wordt verwelkomd.

Palindromes

Wat de film opmerkelijk maakt is in de eerste plaats de cast. Aviva wordt achtereenvolgens gespeeld door acht verschillende mensen: naast enkele blanke tienermeisjes een meisje van vijf, een zwarte jonge vrouw van minstens 150 kilo, een jongen en een volwassen vrouw (Jennifer Jason Leigh).

Palindromes

De film is onmiskenbaar Solondz door de aparte blik die hij heeft op de wereld. Hij maakt geen films die gerust stellen. Zijn personages zijn niet makkelijk om van te houden; ze zijn vaak te extreem om sympathiek te vinden, maar toch te menselijk om belachelijk te maken. Aviva's moeder en Mama Sunshine zijn elkaars tegenpolen, maar voor allebei is begrip op te brengen ondanks hun gebreken. Een moment als dat waarop Aviva in bed ligt met een volwassen man en zij hem vraagt of hun relatie niet te snel gaat is veel dingen tegelijk - grappig, pijnlijk, ontroerend - maar bovenal ongemakkelijk. Solondz speelt graag met de sympathie van de kijker. De personages handelen ondanks hun sterke overtuigingen over seks, religie, abortus en ouderschap zo nu en dan twijfelachtig, waardoor de kijker wordt gedwongen stil te staan bij zijn eigen standpunten.

Palindromes

Een palindroom is een woord dat ook achterstevoren te lezen is, zoals Aviva; iets dat niet verandert, van welke kant je er ook naar kijkt. Verandert Aviva uiteindelijk door al haar ervaringen? Veranderen de gevoelens die de kijker voor haar heeft door de verschillende gedaantes die ze aanneemt?
In de film zegt één van de personages dat de mens niet tot verandering in staat is. Met personages als die van Solondz lijkt dat misschien geen opwekkende boodschap, maar juist door die palindromische aard kan de film een hoopvol einde hebben - met een wat ongemakkelijk randje, uiteraard.

Label: Paradiso | Kijkwijzer: | Première: 18 augustus 2005

Officiële site   Palindromes

Must See