DVD: A Nightmare Outdoor

Michel (TripleM)
Om bij het begin te beginnen, de hoes ziet er prachtig uit. Voor de kenners, de DVD zit in een Digipak verpakking, een uitklapbare gelakte kartonnen hoes. Op de buitenkant, en in het boekje dat aan de binnenkant zit, staan wat leuke foto's, ook vind je in het boekje de audio-tracklist terug.

De hoofdfilm bestaat uit ongeveer anderhalf uur video, met 5.1-kanaals Dolby Digital geluid, met het beste van een nacht A Nightmare Outdoor. Het geluid klinkt prima, het beeld is niet zo geweldig. De beeldkwaliteit is goed, maar het filmen is duidelijk niet gebeurd door professionele cameramensen en niet met superprofessionele apparatuur. Wat losjes filmen zorgt voor een echtere sfeer, op deze DVD zijn de beelden iets tè losjes gefilmd. Het is maar een detail, want heel storend is het niet. Er wordt leuk afgewisseld tussen publiek, artiesten, overzichts-beelden en close-ups.

Er zijn flink wat artiesten te zien op de DVD. Achtereenvolgens neem je een kijkje bij de optredens van Franky Jones, The Stunned Guys, DJ Rob & MC Joe, Forze DJ Team, MC Alee, Masters of Ceremony, DJ Neophyte, Miss Flower, T Junction, DJ Smurf, Lunatic, DJ Promo en Darkraver & Vince. In totaal hoor je 27 snoeiharde hardcore-tracks, van Nasty Django ('Hardcore Motherfucker') tot tracks van Promo ('Insp-her-ation' en 'My Claim To Fame').

De hele registratie is eigenlijk leuk om naar te kijken, maar één optreden springt boven alle andere uit. Terwijl Darkraver & Vince optreden komt namelijk de zon op. Samen met de lasers en het nog altijd keihard doorfeestende publiek levert dit hele mooie beelden op.

Veel extra's vind je niet op de DVD. Alleen backstage videomateriaal, de tv reclame en een gallery met foto's. Het backstage filmpje duurt precies vier minuten, waarin je de opbouw van het festivalterrein ziet. De gallery is een soort diashow van ongeveer 250 foto's van de opbouw en het feest zelf.

Uiteindelijk is A Nightmare Outdoor gewoon een leuke DVD geworden. De hoes ziet er leuk uit, het geluid klinkt prima en hoewel de beelden niet superprofessioneel zijn, zijn ze wel erg leuk om naar te kijken. Er zijn flink wat artiesten te zien en dat maakt het schijfje, ook al zijn de extra's wat magertjes, een prima registratie van wat zo te zien een erg leuk feest was.

Label: Rotterdam Records Releasedatum: 11-08-2005 Waardering: