DVD: Animal Farm

Lars (detulp050)
De animatiefilm Animal Farm is niet bedoeld voor de jeugdige kijkers. Nee, er zijn geen bloedige taferelen te zien, maar de inhoud is puur gericht op een volwassen publiek. Het verhaal verwijst namelijk naar de Russische revolutie waarbij de communisten het heersende regime verdreven om als gelijken een nieuwe staat te vormen. De auteur, George Orwell, koos ervoor om zijn satirische kijk op deze revolutie uit te beelden op een boerderij. De beesten staan symbool voor de onderdrukte arbeider en de boer, Mr. Jones, vertegenwoordigt het grootkapitaal. De dieren besluiten dat de onderdrukking door de boer genoeg is geweest en beginnen een revolutie. Een revolutie waarbij de dieren afspreken als gemeenschap samen te leven waarbij elk dier gelijk is.

Maar die afspraak loopt toch een beetje anders dan de meeste dieren hadden gedacht. De varkens zien een mogelijkheid om aan de macht te komen en vergeten al snel waar het hen allemaal om te doen was. De regels worden al snel verbogen en de regel "alle dieren zijn gelijk" wordt al snel aangevuld met "maar sommige dieren zijn meer gelijk dan anderen". Hoe moeten de andere dieren nu omgaan met de varkens die het gekozen systeem ondermijnen? Wordt het tijd voor een nieuwe revolutie of is het gelijkheidsidee sowieso onbruikbaar?

De DVD van Animal Farm bevat een geheel geremasterde versie van het origineel uit 1953. Het voordeel van animatiefilms is dat de kwaliteit vrij eenvoudig is op te poetsen, tenminste als je dat wilt. Bijvoorbeeld, aan een film als Bambi is nauwelijks af te lezen dat die uit de jaren veertig stamt, maar bij Animal Farm hebben ze blijkbaar mindere technici ingehuurd dan bij Bambi, want de kwaliteit is nog niet echt om over naar huis te schrijven. Ook het geluid is niet altijd in orde, helaas. De DVD bevat geen bonusmateriaal, wat zeker jammer is gezien de historische betekenis van de film. Animal Farm is zeker de moeite waard, zeker om eens kennis te maken met een satirische kijk op het communisme. Ook als je de film al eens gezien hebt: deze (iets) verbeterde versie maakt het kijken nog aangenamer en het gaat toch om de inhoud: iets dat bij Animal Farm zonder discussie wel snor zit. Eigenlijk verdient de film vier sterren, maar vanwege de slechte restauratie worden het er niet meer dan drie.

Label: Universal Releasedatum: 11 augustus 2005 Kijkwijzer: