Film: The Jacket

Jacob (California)
Voor de producenten en de marketing-afdeling past The Jacket waarschijnlijk inderdaad in dat rijtje en oppervlakkig gezien klopt dat ook wel, maar de sfeer en de personages doen eigenlijk meer denken aan andere, oudere films.

The Jacket

De film volgt Jack Starks (Adrien Brody, The Pianist) die na gewond te zijn geraakt in de Golfoorlog verward terugkeert naar de VS. In flarden krijgen we te zien hoe hij een meisje en haar moeder helpt, een lift krijgt en even later voor moord berecht wordt terwijl hij zelf niet zeker weet of hij onschuldig is. Hij wordt naar een inrichting gestuurd om voor zijn 'waanbeelden' behandeld te worden. Een onwaarschijnlijk wrede arts laat hem in een dwangbuis (een straight jacket) in een lijklade opsluiten, om zo zijn geest te breken en opnieuw op te bouwen. Maar in die benarde toestand krijgt Jack onverklaarbare dagdromen over de toekomst die ervoor zorgen dat hij zijn eigen situatie kan veranderen. Hij heeft er zelfs tijd voor een romantische verwikkeling met Jackie (Keira Knightley, Pirates of the Caribbean), de enige die zijn verhaal gelooft.

The Jacket

Een vergelijking met The Butterfly Effect en The I Inside, die van iets eerder dateert, lijkt voor de hand te liggen, maar The Jacket roept bovenal twee andere films in herinnering: Jacob's Ladder uit 1990, met Tim Robbins als een soldaat die na terugkeer uit de Vietnam-oorlog geplaagd wordt door vreselijke beelden, en Twelve Monkeys uit 1995, waarin Bruce Willis een man speelt die werkelijk in de tijd kan reizen maar ook niet geloofd wordt en in een inrichting terecht komt. Met die laatste twee heeft The Jacket meer gemeen.

The Jacket

Adrien Brody speelt niet op zijn best en komt alsnog meer in de buurt van Robbins dan van Ryan Philippe of Ashton Kutcher in mogelijk hun beste rollen. Zo is The Jacket als geheel ook meer bij Jacob's Ladder te scharen dan bij de twee recente voorbeelden; er wordt meer geleund op inhoud en emotie dan op de gimmick van de plot en hij komt over als een coherent geheel in plaats van een vergaarbak van leuke ideetjes. Toch gaat de film gebukt onder een gevoel van herkenbaarheid waar de makers schijnbaar geen last van hebben gehad. Nergens wordt iets nieuws of verrassends geprobeerd. Brody en de aardige soundtrack van Brian Eno maken dit echter dragelijk en uiteindelijk is de film een degelijke herhalingsoefening.
Al de genoemde recente films vinden zichzelf slimmer dan ze zijn, zo ook The Jacket, maar toch is dit de beste keuze. Nu geeft eens niet de clou, maar de hele film aanleiding tot discussie over wat er nu precies aan de hand is.

Kijkwijzer: Première: 25 augustus 2005Waardering:
Officiële site   The JacketTopic   The Jacket

Must See