CD: The Subways - Young For Eternity

Sander (FLIPNEUS)
Geïnspireerd door zijn liefde voor Nirvana en Oasis besloot zanger/gitarist Billy Lunn een band op te richten. Hij gaf zijn vriendin een basgitaar en zijn broertje een drumkit en The Subways was geboren. Door een plek op de line-up van het Glastonbury festival te winnen kreeg de band al snel een trouwe fanbase, die smachtte naar een volledig album.

Dat album ligt nu voor me, en met name de eerder genoemde liefde voor Nirvana doorspekt het geluid van 'Young For Eternity'. Dit is lekker simpele garage rock, met hier en daar een lief randje. Dat lieve randje zit vooral in de ballads die in mijn ogen de grootste missers zijn van deze plaat. Het lekkere opgefokte gevoel dat je krijgt bij de rockende nummers verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra het tempo naar beneden zakt; en dat doet de algehele indruk van het album geen goed.

The Subways

Daarentegen staan de harde nummers als een huis; 'Oh Yeah' zorgde ervoor dat ik mijn luchtgitaar weer uit de kast pakte en door de huidige single 'With You' werd ik verliefd op de licht-rauwe achtergrondzang van bassiste Charlotte. Laatstgenoemde heeft zelfs een ware ode aan haar adres in de vorm van 'Rock & Roll Queen', waarop zanger Billy zijn liefde voor haar betuigt.

Al met al levert The Subways met 'Young For Eternity' een aardig debuut af. Niet het beste dat ik dit jaar heb gehoord, maar het is zonder twijfel een band met potentie. Als ze op de volgende plaat afstappen van die irritante ballads en gewoon doen waar ze goed in zijn (simpele rockliedjes schrijven), komt het in de toekomst wel goed met deze band.

Label: Warner Releasedatum: 4 juli 2005 Waardering: