Boek: Trouwen voor Dummies

Hans-Robert (Adagio)

De serie ...voor Dummies blijft verrassen: zelfs de bruiloft komt in de serie aan bod. Het boek belooft je alle hulp die je nodig hebt bij het plannen en genieten van een heuglijke, stressvrije ceremonie en receptie. Op een luchtige manier helpen auteurs Marcy Blum (evenementenorganisator en deskundige op het gebied van trouwen) en Laura Fisher Kaiser (schrijver en redacteur) je bij het organiseren van je trouwdag met behulp van schema's, overzichten, checklists en praktische tips.

In eerste instantie twijfelde ik nogal aan het nut van het boek. Als je je op je huwelijksdag moet laten leiden door een ...voor Dummies-boek, dan lijkt me dat je toch iets niet goed gedaan hebt. Al bladerend en lezend kwam ik erachter dat het boek toch nuttiger is dan je in eerste instantie zou denken.

Het boek bevat namelijk enorm veel korte tips en aandachtspunten die betrekking hebben op de vele dingen die bij een receptie en feest komen kijken. Denk aan zaken als de locatie, de uitnodigingen, de bloemen, de muziek, het menu, de taart, de cadeaus, de kledingvoorschriften en de huwelijksreis. Tijdens het plannen en regelen van deze dingen is de kans groot dat je iets vergeet, iets wat bijvoorbeeld op het feest vervelende gevolgen kan hebben. Hoe ga je bijvoorbeeld om met kinderen op je trouwdag? Laat je ze irritant rondrennen of organiseer je ook iets voor de kleineren? En wat dacht je van de band? Hebben ze genoeg ruimte? Moeten ze nog inspelen en willen ze misschien ook nog wat te eten?

Het boek sluit in stijl af met de bekende toptien-lijsten die in ieder ...voor Dummies-boek voorkomen. In dit boek zijn ze nogal geforceerd: ze geven aan hoe je geld bespaart op je bruiloft (we blijven Nederlander natuurlijk) en er is een lijstje met tien verleidingen die je moet proberen te weerstaan. Kijk, dat ik me niet te pletter moet zuipen op mijn eigen bruiloft, dat weet ik zonder boek ook wel.

Een nadeel van het boek is het feit dat het nogal op Amerika gericht is. Natuurlijk zijn er tijdens de vertaling wel tips en passages toegevoegd die specifiek betrekking hebben op de Nederlandse lezer, maar uit de grote lijn van het boek blijkt toch wel dat het uit de VS komt. Bepaalde zaken moet je dus misschien op een meer Europese manier benaderen.

Kortom, Trouwen voor Dummies is als leidende gids misschien wat overkill, maar als naslagwerk en als checklist kan het een handig hulpmiddel zijn bij het organiseren van je eigen Grote Dag. Of die van een ander, dat mag natuurlijk ook.

Uitgever: Pearson Education Benelux - ISBN: 90 430 1089 8 - Pagina's: 250