DVD: The Getaway SE

Noud de Greef (gr8w8)
Ware liefde doorstaat alles. Zelfs als één van de twee tortelduifjes in de gevangenis zit. Toch is tien jaar wel erg lang. Tien jaar dezelfde kille routine achter het weefgetouw, tien jaar staren naar een foto van je beeldschone vrouw (Ali MacGraw), tien jaar ondanks voorbeeldig gedrag geen strafvermindering. Dat laatste heeft te maken met een lokale corrupte hoge pief, die de gevangene Doc McCoy (Steve McQueen) wil gebruiken voor een bankoverval in hun beider voordeel. Hij een bak geld, McCoy zijn vrijheid. Dit laatste samen met de gedachten aan nog langer vast te zitten, zorgt ervoor dat McCoy ingaat op dit snode plan. Het is niet zo moeilijk te raden, zeker met de titel in het achterhoofd, dat er bij deze overval van alles mis zal gaan. Uiteindelijk slaat McCoy met zijn liefje op de vlucht: einddoel Mexico. Onderweg lastig gevallen door zowel rechtgeaarde politieagenten, als door geteisem op jacht naar het geld of simpelweg uit op wraak.

Hedendaagse films zouden alleen al genoeg hebben aan de bankoverval op zich, maar The Getaway heeft meer. Het voelt simpelweg echter aan. In plaats van een strak plan of zware constructies, rolt McCoy simpelweg van de ene in de ander situatie vol kille actie en slowmotion gunfights. Een soort roadmovie vermengd met een ouderwetse Western. De slechteriken zijn direct duidelijk en de goedzak uiteraard ook. Ondanks zijn verbittering. Niet gek, na een paar jaar cel is McCoy toch wel iets afgestompt en de afstand tussen hem en zijn vrouw is overduidelijk. Mooi in beeld gebracht trouwens, na zijn vrijlating is er geen heftige zoenscène, maar lijken ze twee vreemden die tot elkaar veroordeeld zijn. De herwinning van de liefde blijkt de echte rode draad in de film, ook geschikt voor de vriendin dus. De sfeer van de film is nog wel het beste al is de realistische actie een goede tweede. Geen indrukwekkende dialogen, maar regisseur Sam Peckinpah laat de beelden voor zich spreken.

Zo opent de film met het neerzetten van de koude eentonige gevangenissfeer, je voelt gewoon de ellende van de gevangene McCoy. Samen met de geweldige lome voortgang van de film, zorgt dit ervoor dat de karakters en het verhaal echt diepgang krijgt. Nouja, de hoofdpersonen vooral komen tot leven. De slechterikken en hun liefdes komen er een beetje bekaaid vanaf, maar daar wil toch niemand zich mee vereenzelvigen. Zelfs zonder de extra's, is deze SE versie al de moeite van het kopen waard. Je kunt luisteren naar een soort gesprek tussen de producer en wat anderen, niet echt een commentaar voor bij de film, maar meer over de film. Ze zijn het duidelijk niet altijd even eens over een bepaalde scène. Top. Verder een "virtueel" commentaar door de hoofdrolspelers en de regisseurs. Dit loopt niet echt synchroon bij de film, maar is een soort compilatie uit oude interviews met betrekking tot bepaalde scènes. Misschien meer iets voor de ware fan, dat wel.

Zeer zeker de moeite waard, ook zonder de extras!

Label: Warner Releasedatum: 10 augustus 2005 Kijkwijzer: