DVD: Japanese Horror Anthology Vol. 2

Jeroen (steenz)
Japanese Horror Anthology Volume 2 is, zoals de naam al suggereert, een verzamelwerk en geen film. Op de dvd staan dan ook maar liefst twaalf korte verhalen van negen verschillende (en onbekende) regisseurs, die de kijker meevoeren langs drie thema's. Ieder verhaal wordt ingeleid en nabesproken door dezelfde man, die de kijker een gewetensvraag stelt of een spreuk meegeeft.

De eerste vier verhalen vallen, met thema's die proberen aan te sluiten bij het dagelijks leven, onder Horror of Truth. Voor zover er sprake is van 'dagelijks leven' als het om geesten van overleden mensen gaat dan. In Guardian Angel redt een geest een jonge vrouw die probeert zichzelf op te hangen. Haast meer positief dan angstaanjagend dus, wat ook geldt voor het tweede verhaal. In Heartbroken Trip komt een meisje alleen in een hotel gevuld met geesten terecht, maar ze wordt net op tijd gered door haar vriendin. Mortuary, het derde verhaal, heeft gelukkig een duisterder karakter. Een moeder staat in het mortuarium bij het lichaam van haar overleden zoon, maar blijft tegenover een stagiair volhouden dat hij nog leeft. Wie is er dood en wie leeft er nog? Het vierde verhaal, Lost Souls, vertelt eigenlijk door middel van een familie van geesten in een noodles-restaurant dat het onmogelijk is om aan je lot te ontsnappen.

Het tweede deel, Horror of Legend, richt zich op bekende Japanse legendes - die de westerse kijker helaas niet kent. In Peony Lamp probeert een man te overleven als de geest van zijn overleden geliefde hem naar het dodenrijk probeert te trekken. She-Bear behandelt de legende van een vrouw met een teddybeer, die alle mensen vermoordt die haar zien. Ze is echter op een veel aardser iets uit dan men zou verwachten. Yamamba en Nurarihyon gaan over een monster in een klein bergplaatsje en een geest uit de andere wereld die vriendschap sluit met een jongetje.

In veel Japanse horrorfilms wordt gebruik gemaakt van elektronica, zoals de videoband en de televisie in The Ring (Ringu). Het idee daarachter is dat kwaadwillende geesten zichzelf kunnen manifesteren in onze wereld via de 'mysterieuze' elektronica. Shivering Horror, het laatste deel van de dvd, gaat over dit thema. Chain Mail gaat over een kettingmailtje via de mobiele telefoon. We kennen ze allemaal wel; als je ze niet binnen twee dagen aan zeker drie mensen doorstuurt staat je een vreselijk lot te wachten. Altijd onzin natuurlijk, of toch niet? In Left Behind in the Mountain maakt een man misbruik van een sms-dating service. Vrouwen die hem niet bevallen, dumpt hij in the middle of nowhere. Uiteraard is het een kwestie van tijd voordat er eentje wraak neemt. Tattoo behandelt de vraag of een tatoeage altijd alleen maar een simpele afbeelding is, en Viewfinder's Memory gaat in op de vraag of iets of iemand kan voortleven in een digitale camera.

Het mag duidelijk zijn dat Japanse horrorfilms op een totaal andere manier gefilmd zijn dan Hollywood-horror, en bovendien heel andere thema's behandelen. Waar westerse horror het meer moet hebben van special effects, rondvliegende ledematen en extreme schrikeffecten, moet Japanse horror het meer hebben van de bijzondere en mysterieuze sfeer. Daarin ligt ook meteen de grootste zwakte van deze dvd; een minuut of 15 per verhaal is véél en véél te weinig om een fatsoenlijke sfeer te creëren. Omdat er ook te weinig tijd is om de kijker het verhaal zelf uit te laten vogelen, wat normaal ook één van de sterkere punten van Japanse horror is, leggen de meeste karakters uit wat ze aan het doen zijn door in zichzelf te praten. Dit is af en toe erg irritant, maar dat kan natuurlijk ook aan de vertalingen liggen.

De muziek is middelmatig tot zwak, maar zelden storend. Dit geldt ook voor de acteerprestaties. Hoewel het in veel fragmenten overduidelijk is dat er niemand met enige acteerervaring voor de camera is gezet, werkt dit verrassend genoeg maar in een paar gevallen echt storend. Het lage budget wordt pas echt irritant bij de special effects, die niet verder gaan dan de standaardeffecten op een goedkope digitale camera. Ze zijn zelfs zó zwak dat ze de verhalen die er op steunen al bij voorbaat verprutsen.

Hoewel het ene verhaal natuurlijk beter is dan het andere, zit er eigenlijk geen enkele uitblinker tussen. Dit blijft dan dus ook een dvd gevuld met middelmatige en zwakke verhalen, die zonder uitzondering te kort zijn om écht te kunnen boeien. Wat het niet beter maakt is dat ieder verhaal begint met hetzelfde introfilmpje, en eindigt met een aftiteling met steeds dezelfde muziek. Het is dus ook niet mogelijk om sfeer op te bouwen door alle verhalen achter elkaar te kijken. Al met al is dit dus een zeer matige verzameling van horrorfilmpjes, hooguit geschikt voor de echte fan die zich (dood)verveelt. Mensen die nog geïntroduceerd moeten worden in de wereld van de Aziatische horror, kunnen beter een bekende film als Ringu of Ju-on kijken.

Label: Total Film HE - Releasedatum: 26-07-2005 - Kijkwijzer: