DVD: Finisterre, a film about London

Lars (detulp050)
Voor het laatste album van Saint Etienne maakten Kieran Evans en Paul Kelly een korte film over de stad Londen. De groep Saint Etienne is afkomstig uit diezelfde stad en ziet zichzelf als resultaat van de steeds wisselende vorm van de Engelse hoofdstad. Wat begon als een aanvulling op het album groeide echter uit tot een zelfstandig succes, een film die vooral in Engeland een ware cultstatus heeft verworven. Maar wat maakt nu juist deze film over Londen zo bijzonder?

Daarover kunnen we kort zijn: de film is emotioneel geladen en roept al vanaf de eerste minuut een apart gevoel op. Het lijkt een beetje op het gevoel dat veel mensen hadden bij de film '28 days', waarin een man uit coma ontwaakt en ogenschijnlijk de enige mens in een verlaten Londen is. Deze sfeer wordt vooral in de eerste minuten opgewekt als we te zien krijgen hoe de stad om zes uur 's ochtends langzaam in een nevel ontwaakt en enkele mensen zich op straat wagen. Gecombineerd met soms onheilspellende muziek op de achtergrond komt Londen over als een spookstad met een oneindige hoeveelheid gebouwen, spoor en graffiti. Als de stad echter langzaam de dag inglijdt verandert de sfeer (en de muziek). Van een langzame en onheilspellende toon verschuift de nadruk naar een ritmische ontwikkeling waarin de forenzen hun weg zoeken naar hun kantoren en de markten langzaam opengaan voor het winkelend publiek.

Als de dag eenmaal is begonnen verschuift de aandacht langzaam naar de geschiedenis en de betekenis van een stad als Londen, waarbij de kijker wordt meegenomen naar historische plekken in de muziek- en wereldgeschiedenis. We maken kennis met de stad Londen en zien waarom Londen voor zovelen een plek van hoop en toekomst is.

Op de DVD vind je, naast de film, ook een aantal nummers van Saint Etienne. De nummers zijn verweven in de film, maar ook los te bekijken als een soort videoclip. Daarnaast tref je op de DVD ook een biografie aan van de betrokkenen en kun je luisteren naar commentaar van zowel de bandleden van Saint Etienne als van de regisseurs van de documentaire.

Finisterre levert een bijzonder portret van een metropool als Londen. Een film waarbij je niet zozeer onbekende hoeken van de stad te zien krijgt, maar de stad meer vanuit een ander daglicht bekijkt. Een portret waarin duidelijk wordt dat de stad alles te bieden heeft wat een mens zich kan wensen, maar er ook voor kunt zorgen dat je je verloren voelt of wellicht bang bent voor de massale beleving van de stad. Een hommage aan Londen, maar daarnaast ook gewoon een sterke documentaire.

Label:Plexifilm/Munich Records Releasedatum: 1 augustus 2005 Waardering: