CD: Missy Elliot - The Cookbook

Jerre (Jerruh)
Het album opent met, zoals we bij Missy wel vaker horen, een intro. Een semi-geile stem verwelkomt ons in "de keuken van Missy Elliot", waarbij alle ingrediënten stiekem worden verklapt. Net zoals op haar vorige albums This Is Not A Test, Under Construction en Miss-E... So Addictive, doen weer een keur aan artiesten mee, zoals haar homie Timbaland, nieuwkomer Ciara, oudgediende Mary J. Blige, Onbekende geile diva Fantasia en topproducers The Neptunes. Met Under Construction, bekend van de hits Work it en Gossip Folks, sloeg Missy Elliot de weg in van de Old Skool hiphop: funky Hiphop met veel verwijzingen naar de hits van vroeger. Deze weg is op dit album de leidende lijn geworden: aan de ene kant heb je funky nummers met veel samples die herkenbaar zijn of van vervlogen hits komen en aan de andere kant heb je de Big band-achtige tracks met trommels, blazers en een echte partyvibe.

Onder de eerste categorie vallen onder andere de tracks Party Time en de huidige single Lose Control, waarop nieuwbakken zangeres Ciara naast Fat Man Scoop meefeest. Missy Elliot weet in deze tracks enorm veel energie en plezier door je speakers te douwen, waardoor de nummers ook nadat je ze meerdere malen gehoord hebt nog steeds zorgen voor de partyvibe. Ook On and On, herkenbaar van het stukje track dat aan Lose Control vast zit geplakt in de clip, zorgt voor een heerlijke vibe en lekkere funky rap.
Onder de tweede categorie vallen tracks als Irresistible Delicious en We Run This. Als je deze tracks hoort, weet je zeker dat je de samples ergens van herkent, maar je weet niet waarvan, of je komt er na veel luisteren met een a-ha erlebnis achter.

Behalve deze hoofdlijnen probeert Missy het ook met een aantal ballads, zoals My Struggles, met Mary J. Blidge, maar Missy zou geen Missy zijn als ze er toch een luchtigere toon achter zet. Enerzijds is deze positieve blik op haar album zeker prettig, maar soms lijkt Missy net iets te grappig uit de hoek te willen komen, waardoor serieuze onderwerpen snel ondergesneeuwd lijken te raken door de kakofonie aan geluiden en andere samples. Deze kakofonie is meteen het enige minpunt van het album: als je houdt van simpele tracks met een simpele sfeer zal de CD meer dingen op je afvuren dan je zou willen. Het gescratch (spelen met het vinyl) vind je te terug in te veel tracks, waardoor het album soms te speels wordt. Aan de andere kant maakt dit gespeel het album heel veelzijdig, creatief en zeker een waardering als "aanrader" waard! Mijn conclusie is dan ook dat dit album zeker de moeite waard is om te beluisteren als je zin hebt om funky uit je dak te gaan op rap, grooves, Old Skool samples en enorm veel energie van Missy. Van deze taart is elk puntje in ieder geval smakelijk.

Label: Warner Music Releasedatum: 4 juli 2005Waardering: