DVD: Crime Scene Clean-up

Lars (detulp050)
Discovery Channel staat bekend om zijn uitstekende documentaires waarin je kennis kunt maken met uiteenlopende onderwerpen, variėrend van techniek tot biologie en van politiewerk tot natuurkundige problemen. Na het succes van de TV-serie Crime Scene Investigation besloot Discovery Channel om zich eens te verdiepen in de mensen die nį de CSI's het plaats delict betreden: de schoonmakers.

In deze documentaire van 48 minuten volgen we Ron Gospodarski van Bio-Recovery Corp., een voormalig ambulancechauffeur die zijn kans schoon zag toen hij ontdekte dat er geen bedrijven waren die bloedige taferelen schoonmaakten. Hij begon zijn bedrijf en wist door mond-tot-mondreclame al snel zijn plekje te veroveren in de gewelddadige stad New York, waar jaarlijks al snel 660 moorden plaatsvinden.

Maar wat maakt het werk van Ron Gospodarski nou zo bijzonder? Het is niet zozeer dat niemand weet hoe je een huis moet schoonmaken, maar het zit hem meer in het specialisme en het voorkomen van een trauma; nabestaanden zullen niet graag het bloed en lichaamssappen van de overledene wegschrobben. Daarnaast lopen ze daarbij het risico besmet te worden door in contact te komen met het bloed van de overledene. Daarnaast is het niet makkelijk om eventuele sporen van het justitieel onderzoek te verwijderen, want op zoek naar bloedsporen vliegt het lumisol in het rond, een goedje dat niet makkelijk te verwijderen is. Ook zien we hoe Ron Gospodarski de woningen schoonmaakt van mensen die iets te lang dood thuis hebben gelegen. Ontbonden lichamen, die vol gas zitten, stinken behoorlijk en ook de lichaamssappen en bloed kunnen nogal vervelend overkomen op de persoon die het moet schoonmaken. Zo volgen we Ron wanneer hij een huis opruimt waarin het lichaam van een eenzame man na zijn dood explodeerde door de vrijkomende gassen in het rottingsproces; het bloed zat overal!

De documentaire is niet slecht te noemen, alle kanten van het schoonmaken van de plaatsen delict worden belicht. Maar zeg nou eerlijk, zou je zelf een documentaire als deze vaker bekijken? Persoonlijk vind ik het wel interessant om eenmalig kennis te maken met dit lugubere beroep, maar om nou te zeggen dat ik deze DVD nog een keer uit de kast pak...

Crime Scene Clean-Up maakt deel uit van een serie van vier DVD's uitgegeven door Discovery Channel in samenwerking met The House of Information. Andere titels in deze serie zijn: XMA: Extreme Martial Arts, Inside Microsoft's XBOX en TOP 10 Comic Book Heroes!, waarbij je van sommige van deze titels later nog een review op FOK! kunt lezen. Crime Scene Clean-Up is een DVD met een interessante inhoud, maar biedt weinig redenen om de DVD aan te schaffen. Dat zag Discovery zelf blijkbaar ook in, want de consumentenadviesprijs is slechts € 9,99. Voor hen die dit te veel geld vinden, maar wel interesse hebben voor het onderwerp: Crime Scene Clean-Up wordt vast nog wel een keer herhaald op Discovery Channel zelf.

Release:Discovery Channel / House of Knowledge Releasedatum: 26 juli 2005 Waardering: