CD: Death From Above 1979 - You're A Woman, I'm A Machine

Sander (FLIPNEUS)
Soms visualiseer ik dat ik in een rokerig klein hok sta, waar de dampen aan het plafond hangen. Er staat een band te spelen, maar ik kon tot voorheen niet plaatsen wie het nou zou kunnen zijn; totdat ik 'You're A Woman, I'm A Machine' voor het eerst hoorde. Deze plaat is echt de perfecte soundtrack voor zo'n setting. De basriffs van Jesse F. Keeler en het stampende drumwerk van Sebastien Graininger ademen gewoon bloed, zweet en tranen.

Ondanks het feit dat Death From Above 1979 uit slechts twee muzikanten bestaat is het geluid een stuk minder minimalistisch dan dat van bijvoorbeeld The White Stripes, of The Raveonettes; bands die er ook om bekend staan zichzelf doelbewust te limiteren. Dat komt vooral door het gebruik van de basgitaar, die in deze opzet ervoor zorgt dat het geluid goed vol is; en de aanwezige synths dragen hier ook nog eens aan bij.

Death From Above 1979

Waar Death From Above 1979 zich ook mee onderscheidt is het feit dat de nummers stuk voor stuk 'catchy' zijn, je zou er bijna op kunnen dansen. Het swingt gewoon de pan uit, zelfs de wat slomere nummers, zoals 'Romantic Nights'. De titel doet al een beetje vermoeden dat er een sexy tintje aan de lyrics zitten, maar eigenlijk is de muziek an sich al sexy genoeg. Dit is een van die bands die de vocalen meer als ondersteuning gebruiken dan als draagvlak.

Als iemand mij had wijsgemaakt dat deze band uit de jaren '70 komt, had ik diegene direct geloofd. 'You're A Woman, I'm A Machine' ademt de ondergrond (punk)rock-sfeer van die tijd. Het is één van de weinige 'minimalistische' bands die mij van begin tot eind kan blijven boeien. Een verplichte aanschaf!

Label: 679 Recordings Releasedatum: 21 mei 2005 Waardering: