CD: Team Sleep - Team Sleep

Sander (FLIPNEUS)
Laat ik maar meteen met een subjectieve opmerking komen; ik heb zelden zo erg uitgekeken naar een release als naar het debuutalbum van Team Sleep. Al sinds de eerste Internet-leaks in 2001 bevielen de dromerige sounds van de band mij zozeer dat het eindresultaat eigenlijk alleen nog maar teleur kon stellen. Dat doet het gelukkig niet, hoewel het harde randje dat aan de gelekte nummers zat wel weg is gepolijst.

Het geheel is nog wat dromeriger geworden, maar is, ondanks dat de bandnaam anders doet vermoeden, niet slaapverwekkend. Je wordt namelijk goed wakker gehouden door de nummers met het neurotische drumwerk van Zach Hill, die het geheel wel wat pit geven, maar met name live toch wel kunnen gaan irriteren. Het weerhoudt de luisteraar er net van om lekker zijn ogen te sluiten en zich volledig op te laten gaan in de muziek.

Team Sleep

Ondanks het feit dat Chino toch vooral bekend staat om zijn hoge krijsen (en openbare dronkenschap, maar dat terzijde), leent zijn stem zich perfect voor het muzikale tapijt van DJ Crook en Todd Wilkinson. Zijn dromerige, haast verloren klinkende zang past zo goed in dit plaatje; maar ook gastzanger Rob Crow draagt vocaal uitstekende beentjes bij. Met name 'Our Ride To The Rectory' is wat dat betreft een juweeltje.

Voor de Deftones-fans die afhaakten ten tijde van 'White Pony' is dit side-project van Chino niet geschikt, want als je Team Sleep ergens mee wilt (of zelfs kunt) vergelijken, dan is het dat album wel. Sterker nog, knoppendraaier DJ Crook stonds zelfs aan de wieg van het intermezzo 'Teenager'. Sta je echter open voor iets nieuws, dan bega je met dit album absoluut geen miskoop.

Label: Maverick Releasedatum: 10 mei 2005 Waardering: