CD: The History Of House presents Dimitri

Jerre (Jerruh)
De DJ van deze mix-CD is vooral bij het Amsterdamse uitgaanspubliek bekend als RoXY-DJ, waar hij in 1990 een vaste draaiavond kreeg. Zijn style kenmerkte zich door dromerige, spirituele sferen, ondersteund door lekkere beats en Techno-invloeden. Behalve in deze residentie draaide hij ook meer op feesten zoals Dance Valley, Chemistry, Lowland en New Frontier en nadat de RoXY afbrandde, zocht hij samen met 100% Isis en Angelo zijn heil in de Supperclub en later de MORE. Deze CD is zijn laatste project waarbij hij zijn stijl van vroeger duidelijk laat terugkomen.

De CD begint met de lekkere Deep Blue Night van 2 Guys, een track die zijn oorsprong vond in 1993. De groovy sound is een kruising tussen dromerig en funky. Ook Plaid, die het vooral in de Underground nog steeds goed doet, houdt deze sfeer omhoog met het spacy Scoobs Of Columbia. Het lijkt een inspiratiebron te zijn geweest voor bijvoorbeeld de band Röyksopp. Na dit nummer gaat de funky kant meer overheersen en zorgen nummers van onder andere Radical Bob en Virgo Four voor wat meer ritme.

Met Praise van Inner City lijkt de mix te laten zien dat House niet alleen bestaat uit funky grooves maar ook uit progressieve, vreemde beats. Heerlijk om die afwisseling te horen. De nummers komen qua tijd ook allemaal uit dezelfde periode, ruim gemeten tussen 1990 en 1995 en daarbij is ook in alle hoeken en gaten van het House-huis gekeken. Poi Et Pas van 69 neigt bijvoorbeeld meer naar Techno, terwijl Brighter Days van Cajmere weer meer neigt naar Club en Funk.
Het einde van de CD wordt gekenmerkt door wat progressievere tracks van onder andere Warp 69, Me & Jack en Format #1 en de finish wordt op een dromerige, funky manier afgesloten door Sueno Latino met het zonnige Sueno Latino (Illusion First Remix), waarbij de hele CD zowat in stijl wordt samengevat. Oude House is niet dood!

De CD is soms wat te onbekend en onbegrijpelijk voor de mensen die niet echt into House zijn. De tracks klinken dromerig en verlangen begrepen te worden. Maar als je van funky, groovy House houdt en je bent niet te beroerd om met een zweverige kop op de dansvloer te staan, dan is deze CD een toppertje. Geen harde bass maar rustige beats zorgen voor voeten op de vloer en handen in de lucht, zoals het goede Dance betaamt!

Label: Sony Releasedatum: Juni 2005 Waardering: