Lifestyle: Een dagje off-road

Marco (MrSubtle)
Twee dappere FOK!reviewers begaven zich op een kletsnatte zaterdag naar Traffic Control in Gouda om een dagje 'off-road' te gaan. Quadden, Sand buggy rijden en tenslotte een rondje met een terreinwagen. Hoe het ze verging...?

Quad rijden

We trapten de dag af met quad racen en om niet al te vuil te worden krijg je hier een overall bij aan. Wat daarbij wat jammer was, was dat de beschikbare overalls allemaal lagen te drogen, waardoor de kans groot is dat je op natte dagen (en het was nat) in een natte overall kunt gaan racen. Aan de andere kant is vuil worden natuurlijk wel iets dat bij quadracen hoort dus een groot probleem was het niet. Wat wel érg jammer was is het aantal beschikbare quads. Zo waren er vier quads beschikbaar op het circuit en waren er meer dan vier mensen die gingen racen. De oplossing was dat we om de vijf minuten de quad aan de kant zetten zodat iedereen een evenredige tijd kon racen.


Genoeg echter over die randzaken: het quadden duurde een half uur en is erg tof. Het circuit bevat veel modder, bochten, kuilen en heuvels, waardoor je je in principe helemaal kunt geven bij het racen. Verder lijkt het vanaf de kant wel alsof het helemaal niet snel gaat, maar als je zelf rijdt, voelt dat toch anders. De enige echte nadelen die ik ondervonden heb was dat inhalen niet echt kon/mocht vanwege bochtigheid en de breedte van het circuit en dat ik te lang was voor de quad (ik ben 1,95 lang), waardoor ik bij het maken van scherpe bochten met mijn benen tegen het stuur aan kwam. Op zich ging het racen echter prima, maar écht meeleunen in de bochten (essentieel bij quadden) lukte daardoor niet, waardoor de competitieve racer met wat langere benen niet voluit kan gaan.





Benieuwd? Bekijk hier een filmpje!


Sand buggy

Vervolgens heb ik een half uur in een sand buggy gereden. Ook hier reden we weer in een natte overal, maar zoals eerder gezegd is boeide dat niet zoveel, aangezien je toch wel nat wordt van het racen. Bij het racen met de sand buggy waren er wederom meerdere mensen die tegelijkertijd ingepland stonden (ondergetekende en een andere bezoeker) en aangezien het blijkbaar ongewenst was dat we tegelijkertijd een uur lang gingen racen (de tijd waar je voor betaalt), was de aanvankelijke oplossing die ons geboden werd dat we om de paar minuten elkaar op het circuit zouden afwisselen (het circuit dat wederom te veel bochten bevatte en te smal was om inhalen toe te staan). We hebben toen voorgesteld om gezamenlijk te racen omdat in je eentje rondjes rijden niet echt leuk is. Dit was prima, maar het hield wel in dat we een half uur mochten racen in plaats van een uur.


Het racen met de sand buggy was vanwege het bochtige, hobbelige en modderige circuit (het regende inmiddels zacht) erg cool. De opvliegende modder had alleen twee nadelen: je ziet op een gegeven moment niets meer vanwege de moddervlekken op je vizier, waardoor je gedwongen bent om met open vizier te rijden (zie de foto om het eindresultaat te bewonderen) en de modder gaat op je stuur en je handen zitten, waardoor de zandkorrels op een gegeven moment gaan schuren. Dit is wel tien minuten vol te houden maar na een half uur is dit wat pijnlijk. Handschoenen waren overigens ook voorhanden, maar die waren volgens het personeel te glad voor het stuur.




Benieuwd? Bekijk hier een filmpje!


4x4 Off-road

Nadat mijn collega zich helemaal had ondergedompeld in de modder was het tijd om een terreinwagen door de blubber te rijden. Een uur 4x4 off-road rijden houdt in de praktijk in dat je 30 minuten mag rijden, en 30 minuten naast iemand mag zitten die de auto bestuurt. Nu moet er gezegd worden dat machteloos naast de chauffeur zitten bijna even spannend is als zelf rijden, maar het was toch even jammer. Rond het terrein van Traffic Control is een route uitgestippeld waar je met je auto rond kunt rijden. Na enkele veiligheidsinstructies en na een korte uitleg over de manier van schakelen begaf iedereen zich een tikje nerveus naar de auto's.

Zo'n rondje rijden rond het park is makkelijker gezegd dan gedaan, want al snel blijkt het niet zo eenvoudig een auto recht te houden wanneer er losse bakstenen verstopt zijn in de natte modder. Het tempo was gelukkig zeer laag en omdat je achter elkaar rijdt (met de instructeur voorop) heb je altijd een voorbeeld om te volgen. De baan die Traffic Control heeft uitgezet is afwisselend en uitdagend (hoewel wellicht een tikje eenvoudig) en het was dan ook een leuke (maar voor die prijs iets te korte) ervaring.





Conclusie

Een dagje off-road is redelijk kostbaar voor de tijd die je zelf bezig bent, maar zeker wel iets wat je een keer moet doen. Voor een uur off-road activiteit betaal je 69 euro, maar van dit uur ben je dus slechts 30 minuten zelf aan het rijden. Een half uur quad rijden kost net als sand buggy rijden 39 euro. Het is ook mogelijk de activiteiten "solo" te doen, hetgeen inhoudt dat je de volledige tijd die je reserveert ook aan het rijden bent. De kosten voor een uur solo off-road zijn 129 euro, en zowel quad als sand buggy rijden kost 69 euro per half uur.


Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!



Korting

Omdat FOK!kers natuurlijk maar arme mensen zijn, heeft FOK! korting voor je geregeld. Tot een jaar na vandaag geldig, geeft onderstaande bon je, tegen inlevering uiteraard, 10% korting op de 4x4 activiteiten bij Traffic Control! Deze korting geldt ook bij aanschaf van een cadeaubon. Als je op de bon klikt opent hij in een nieuw venster zodat je hem eenvoudig kunt uitprinten. Veel plezier!



Nieuwsgierig naar andere activiteiten van Traffic Control? Lees dan de eerdere reviews van Ferrari rijden en de slipcursus