DVD: Dead Birds

Lars (detulp050)
Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog besluit een groep bandieten een kleine bank te overvallen waar een aantal soldaten hun goud in bewaring hebben gegeven. Bij de overval maken ze twee flinke zakken goud buit en proberen ze te vluchten naar Mexico, waar ze niet meer voor hun daden kunnen worden opgepakt. Omdat het weer te slecht is om verder te reizen besluiten ze te schuilen in een verlaten landhuis. De paarden worden op stal gezet en ze besluiten zoveel mogelijk rust te nemen voordat ze hun tocht vervolgen. Helaas blijkt het landhuis niet de ideale plek om een beetje bij te slapen, want het spookt nogal. In eerste instantie blijft het bij krakende geluidjes en een verminkt dier, maar al snel horen ze met regelmaat gegil en allerlei bovennatuurlijke krachten lijken bezit te hebben genomen van het oude huis. Als er dan ook nog eens een man verdwijnt wordt iedereen behoorlijk zenuwachtig. En om het nog een tikkeltje erger te maken worden de schurken getrakteerd op visioenen van het aristocratische gezin dat eens in het grote huis woonde. Getergd door de vreselijke dingen die ze zien en horen vertrouwen ze niemand meer en keren ze zich tegen alles, iedereen én elkaar.

Wil je een horrorfilm? Neem ingrediënt 1: Een oud verlaten huis en een aantal mensen op de vlucht

De film Dead Birds moet het niet hebben van een bekende cast of een bekende regisseur, want zo'n beetje iedereen is betrekkelijk nieuw in de filmwereld. Regisseur Alex Turner heeft vooral korte films op zijn naam staan en ook hoofdrolspelers Henry Thomas (de kleine Elliot uit E.T.), Patrick Fugit (White Oleander) en Nicki Aycox (Jeepers Creepers II) zijn nog niet vaak te zien geweest. In Dead Birds weten ze hun rol als bange 'bandiet' goed neer te zetten, al wordt het ze niet makkelijk gemaakt door het nogal simpele verhaal. Veel verder dan een aantal bange mannen (en één vrouw) in een oud spookhuis komt het verhaal niet en dat is best jammer. De combinatie van een verhaal in vervlogen tijden in combinatie met een flinke portie horror zou een interessante film op kunnen leveren. Doordat er weinig wordt gedaan met het jaartal waarin het verhaal zich afspeelt en omdat je de 'schrikmomenten' al minuten aan ziet komen wordt het nooit echt spannend. Een gemiste kans.

Ingrediënt 2: Een mysterieus eng wezen

De uitgave van Dead Birds op DVD is prima in orde. Naast de film is er genoeg bonusmateriaal om je aan te vergapen. Zo kun je de film bekijken terwijl je luistert naar audiocommentaar van de regisseur en de acteurs (in twee gescheiden tracks). Daarnaast kun je een aantal fragmenten bekijken die de uiteindelijke film niet hebben gehaald en bevat de DVD een 'making of' en de trailer. Tot slot bevat de disc - volgens de hoes- een documentaire "Showboat & Boonie", maar op dit exemplaar ontbrak deze.

Ingrediënt 3: Een eng 'meisje' dat opeens verschijnt en weer weg is

Dead Birds is op zich een originele horrorfilm, met goed acteerwerk, een goede regisseur, maar wel met een gammel verhaal. Daarnaast krijg je weinig binding met de karakters uit de film, zodat je niet echt met hen meeleeft. Dit komt de spanning natuurlijk niet echt ten goede. Voor de echte liefhebber van het genre zijn de 87 minuten die deze film duurt makkelijk door te komen, al zullen je tenen soms gekromd in je schoenen staan.

Meng deze ingrediënten, resultaat? Bange bandieten!

Release:SonyReleasedatum: 21-april-2005 Waardering: