Boek: Ellen Feldman - In de schaduw van het Achterhuis

Lupa (Lupa_Solitaria)
Vorige week nog stond ik in het kamp Auschwitz-Birkenau. Ik liep langs plekken waar ook Anne Frank langs moet hebben gelopen in die vier weken dat ze zich in Auschwitz bevond. Ik wist dat bij thuiskomst dit boek voor me klaar zou liggen en ik was er een beetje huiverig voor. Annes dagboek is voor mij een bijna sacraal document en ik vreesde voor heiligschennis. Niets bleek echter minder waar.

Het boek plaatst Peter van Pels (in het dagboek 'Peter van Daan') in de Verenigde Staten. Hij heeft Auschwitz en Mauthausen overleefd en wil zijn verleden uitwissen. Hij gaat als goj door het leven en verbergt zijn afkomst en zijn verleden voor iedereen, inclusief zijn (joodse) vrouw en schoonfamilie. Hij heeft zijn leven goed op orde: succesvolle ondernemer, happy family. Totdat er een boek verschijnt dat zijn leven in één klap overhoop gooit: The Diary of a Young Girl.

In de schaduw van het Achterhuis wordt door de uitgever aangeprezen als 'integer' en ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn. Het is weliswaar een roman, maar je kunt het ook heel goed lezen als de visie van de schrijfster (die historica is) op het fenomeen Anne Frank.

Het boek is volstrekt geloofwaardig. Het had heel goed zo kunnen gebeuren. De schrijfster heeft zich laten inspireren door het feit dat Peter de enige is van wie niet precies bekend is hoe het hem na het Achterhuis is vergaan. Ze laat hem, net als zovele joden, na de oorlog vertrekken naar dat andere beloofde land - Amerika.

De stijl is eenvoudig en ondergeschikt aan het verhaal dat Feldman wil vertellen. En dat verhaal boeit van begin tot einde, zeker als je net als ik het dagboek van Anne hebt gelezen en herlezen. De laatste keer dat ik het las is jaren geleden, maar na het lezen van In de schaduw van het Achterhuis vind ik het tijd worden om het weer eens op te pakken. Feldman kent het van binnen en van buiten en maakt veelvuldig gebruikt van citaten uit dat document dat haar overduidelijk ook zeer dierbaar is.

Ik zou dit boek ten zeerste aanraden aan iedereen die Annes dagboek heeft gelezen, maar ook aan hen die dat niet hebben gedaan. Met daarbij natuurlijk de tip om van tevoren dat dagboek alsnog te lezen. Ook daar zul je geen spijt van krijgen.

Peter van Pels rond 1940

Uitgever: Sijthoff ISBN: 90-245-5176-5 Pagina's: 255