CD: Hot Hot Heat - Elevator

André (Dr.E)
Dat Hot Hot Heat juist afkomstig is uit de Canadese provincie 'British Columbia' lijkt niet helemaal toeval te zijn. De Britse invloeden in de muziek van het branievolle kwartet zijn namelijk talrijk. Het lijkt er zelfs nog het meest op dat Hot Hot Heat de Canadese tegenhanger van Franz Ferdinand is. Sterker nog, de Canadezen mogen met bands als Bloc Party, Arcade Fire en Doves gerust de strijd aangaan om de 'Franz Ferdinand van 2005' te worden.

Wat Hot Hot Heat namelijk op 'Elevator' laat horen is alles behalve liftmuziek, al doet de titel van de plaat anders vermoeden. Sterker nog, wie deze tweede cd van Hot Hot Heat in het plaatselijke winkelcentrum/bejaardenhuis (of andere 'liftplek') zou horen, zou zich waarschijnlijk vrijwillig een aantal maal van de bovenste naar de onderste verdieping laten voeren.

De dertien tracks op 'Elevator' (exclusief intro) zijn namelijk dermate pakkend en afwisselend, dat afzetten eigenlijk geen optie is. Soms punky en catchy (Island Of The Honest Man heeft zelf wat weg van Zebrahead, met snelle raps in de coupletten en een stevig, aanstekelijk refrein), dan weer vuig en rockend. Gelukkig wordt, in tegenstelling tot wat vaak over het eerste album van deze Canadezen ('Make Up The Breakdown') wordt beweerd, ook het rustigere werk niet geschuwd. Nee, geen ballads, maar wel rustige pop-rock nummers die zelfs zo op 3FM kunnen (ja, ook overdag).

Aan afwisseling geen gebrek dus, en dat komt de plaat zeker ten goede. Toch is er wel degelijk een overeenkomst met de nietszeggende deuntjes die door liftfabrikanten in hun producten worden gestopt, om de gebruikers ervan maar zo snel mogelijk uit hun vervoermiddel te jagen. Ook de muziek van Hot Hot Heat heeft namelijk niet al te veel pretenties. Nu is daar op zich niets mis mee, maar afzakken naar het niveau van het eerder aangehaalde Zebrahead is wel het andere uiterste. Zeker voor een potentierijke band als Hot Hot Heat, die bijvoorbeeld in de teksten best wat verder zou mogen gaan dan de oppervlakkige thema's die nu worden aangesneden.

Feit blijft echter dat mensen die platen van bands als XTC, The Clash, The Cure en ja, ook Franz Ferdinand in de kast hebben staan, zich zeker geen buil zullen vallen aan 'Elevator'. Persoonlijk gun ik Bloc Party en Arcade Fire wat meer de titel 'de nieuwe Franz Ferdinand', maar dat neemt niet weg dat 'Elevator' gewoon een ontzettend puik plaatje is.

Artiest: Hot Hot Heat Titel: Elevator Publisher: Sire / Warner Music Releasedatum: Reeds in de winkel Genre: pop rock 'n roll
CD
01. Introduction