CD: Evergrey - A Night To Remember (Live 2004)

Rick (Toffe_Ellende)
Om een of andere reden heb ik Evergrey nog nooit in het echt gezien terwijl de band de laatste vijf jaar al minstens twaalf keer op Nederlandse bodem heeft opgetreden. Laten we het een kwestie van pech en prioriteiten noemen. Maar A Night To Remember maakt veel goed. In eerste instantie was ik bang dat een dubbel-cd (19 nummers, bijna 2 uur) te veel van het goede zou zijn voor een band als Evergrey. Mijn vrees was ongegrond want na tig succesvolle tournees en een berg gecomponeerde kick-ass-metal-songs is zo'n project zeker gerechtvaardigd. Ik noem het een 'project', want in de zomer wordt dit Gothenburgconcert ook op DVD uitgebracht. Ik ben dan benieuwd hoe de beelden eruit zien. Evergrey heeft een groots geluid (compleet met koor en strijkkwartet) en daar hoor je natuurlijk geen half werk van te maken.

Evergrey

Evergrey is sinds het debuut Dark Discovery (1998) niet wezenlijk van geluid en sfeer veranderd. De ambiance van de cd's blijft twee uur lang gehandhaafd; wat ook in je huiskamer een geweldige ervaring is. Zeker omdat de opnames (of er nu wel of niet iemand met z'n technische tengels aangezeten heeft) van erg goede kwaliteit zijn.

De nadruk ligt niet zoals de meeste concerten op laatste albums; de show is mooi verdeeld met songs uit de hele catalogus van Evergrey. Hoogtepunten zijn 'End Of Your Days', de twee ballads: 'For Every Tear That Falls' en 'Waking Up Blind' en mijn persoonlijke favorieten 'Solitude Within' en 'Nosferatu'. Toch mag een minuscuul minpuntje niet onbesproken worden. Dat is het meezingen van het publiek tijdens toegift 'The Masterplan'. Zanger Tom S. Englund roept het publiek op om de woorden 'the masterplan' te zingen. Helaas zingt het halve publiek vals.

Evergreyfans moeten dit (dus bijna) perfecte concert van hun favoriete band gewoon in huis halen. Nieuwsgierig geworden? Op 26 april staat Evergrey in het voorprogramma van James LaBrie in de Tilburgse 013.

Artiest: Evergrey Titel: A Night To Remember Publisher: Insideout/SPV Releasedatum: Reeds in de winkel Genre: Progressive metal
CD1

01. - Intro