CD: Racoon - Another Day

Mariët (Meiske78)
Een nieuwe dag, dat werd het voor Racoon toen Sony in 2002 besloot de band niet nog een album te laten opnemen. Een nieuwe dag, dat is het nu Racoon bij platenmaatschappij PIAS onderdak gevonden heeft en het resultaat van deze samenwerking er ligt: het derde album Another Day.

Another Day heeft net als de twee voorgaande albums, Till Monkeys Fly en Here we go, Stereo, weer die specifieke 'Racoonsound' die niet echt in een hokje te passen valt. De band is in het verleden al vergeleken met bands als Counting Crows, maar dat soort vergelijkingen dekt de lading gewoon niet. Racoon maakt fijne gitaar-popliedjes die vooral lijken op gitaar-popliedjes van Racoon.

Dat wil niet zeggen dat Another Day meer van hetzelfde is. Opener én eerste single Happy Family past nog het beste in het rijtje van de hits Feel like Flying en Eric's Bar. Het aanstekelijke nummer wordt inmiddels dan ook al veelvuldig gedraaid op 3FM. Verder lijkt het of de vier mannen uit Goes volwassen geworden zijn. Het geheel klopt, iets dat natuurlijk ook een verdienste is van Michel Schoots, die het album produceerde.

Bij een groot deel van de nummers is het viertal versterkt door een toetsenist, iets dat voor de Racoonkenner die de band vooral van de liveoptredens kent, even wennen zal zijn. Bij een aantal nummers is het een waardevolle aanvulling, zoals bij Laugh About it, maar soms is het bijna alsof er op de achtergrond een kerkorgel te horen is.

Al met al komt de prachtige stem van Bart van der Weide goed uit de verf in nummers als Hanging with the clowns en het vertederende Love you more, klinkt uit het gitaarspel van Dennis Huige bekwaam vakwerk en spatten ook Stefan de Kroon (Basgitaar) en Paul Bukkens (Drums) de stereo uit. En voor de liefhebber van mooie teksten: die mogen er ook zeker wezen.

Another Day van Racoon ligt vanaf 11 april in de winkels. Op het forum is er natuurlijk ook een topic over deze band.