Kinderboekennieuws voorjaar 2005

Lyndsey (pluisje)
Pasen valt vroeg dit jaar, dus een klein opwarmertje in de vorm van een boek over Pasen kan geen kwaad. 'Het mooiste paascadeau' gaat over de paashaas, die net als hij alle paaseieren wil gaan verstoppen diezelfde eieren allemaal de heuvel af ziet rollen. Wat nu? Gelukkig heeft de paashaas een heleboel vrienden die allemaal klaar staan om dit probleem op te lossen.

Het mooiste paascadeau - Nancy E. Walker-Guye & Igor Oleynikov
Uitgeverij De Vier Windstreken
ISBN 90 5579 790 1
12,75 euro

'Help!' is een ontzettend leuk boekje, vooral voor kinderen die al naar de grote wc gaan. Cleo zit op de wc en komt er achter dat het wc-papier op is. Terwijl ze om hulp roept, denkt ze na hoe anderen met dit probleem om zullen gaan. Hoe zal de olifant zijn billen afvegen en hoe zou een dromedaris in de woestijn dit aanpakken?

Help! - Heinz Janisch & Philippe Goossens (vanaf 3 jaar)
Uitgeverij De Vier Windstreken
ISBN 90 5579 791 X
12,75 euro

Voor veel kinderen is het maar moeilijk voor te stellen hoe het is om blind te zijn. Dit boek maakt op een hele mooie manier duidelijk dat blind zijn niet eng is, en dat ook blinde kinderen kunnen 'zien', maar dan niet met hun ogen maar met hun andere zintuigen. Matthijs ruikt precies wie er voorbij komt en hoort aan het gefluit van de vogeltjes dat het licht wordt. Leuk is het stukje tekst in braille wat achterin het boek staat, met een 'vertaling' wat de diverse tekens betekenen.

Met andere ogen - Gilles Tibo & Zaü (vanaf 4 jaar)
Uitgeverij De Vier Windstreken
ISBN 90 5579 793 6
12,75 euro

Tijdens de Nationale Voorleesdagen 2005, in januari van dit jaar, kreeg 'Wat nu, Olivier?' de titel 'Prentenboek van het jaar'. Alle reden dus om wat meer over dit boek te vertellen. Beer Olivier rent vanuit de tuin een mooi, geel herfstblad achterna. Hij rent iets te ver, en al snel kan hij zijn huis niet meer zien. Verdwaald in het bos... wat nu? Gelukkig heeft Olivier een goede oplossing en kan zijn moeder hem snel weer in de armen sluiten. Het boek is mooi getekend en is, zoals dat hoort bij een goed prentenboek, ook heel goed te begrijpen zonder de begeleidende tekstjes. Een aanrader!

Wat nu, Olivier? - Phyllis Root & Christopher Denise (vanaf 3 jaar)
Uitgeverij Lemniscaat
ISBN 90 5637 477 X
12,95 euro

Voor ouders
Peuters kunnen soms onuitstaanbare monsters zijn. "Ik ben twee, dus ik zeg nee"... Als ouder weet je uiteraard best dat dit slechts een fase is, dat elke peuter dit heeft, en dat het vanzelf weer overgaat. Toch kan het fijn zijn om wat meer te lezen over deze fase, de zogenoemde 'peuterpuberteit'. Uitgeverij M.O.M introduceerde onlangs een nieuwe serie compacte boekjes met daarin een heldere uitleg en vooral veel praktische tips, ervaringsverhalen, meningen van deskundigen en handige adressen. In dezelfde serie vind je o.a. een boekje over huilbaby's en co-ouderschap en er volgen binnenkort nog meer titels.

Peuterpuberteit - Marga Schiet
Uitgeverij M.O.M
ISBN 90 269 6579 6