CD: Killswitch Engage (Remixed & Remastered)

André (Dr.E)
Zoals inmiddels misschien wel bekend is, heb ik het niet zo op heruitgaven. Vaak zijn de verbeteringen of extra's ten opzichte van het origineel zo miniem, dat enkel verstokte fans nog overgaan tot het aanschaffen van de betreffende re-release, puur omdat ze nu eenmaal hun verzameling compleet willen maken. Ik vraag me echter vaak af waarom bands hun meesterwerkjes niet gewoon in één keer in orde maken, zodat er later niet meer naar om hoeft te worden gekeken.

Van Killswitch Engage daarentegen begrijp ik wel dat een re-release van het debuutalbum nu een leuke klapper zou kunnen maken. De titelloze plaat kwam in 2000 namelijk uit op Ferret Music en had, misschien wel ten gevolge daarvan, niet echt veel succes. Eigenlijk werd de naam van de Amerikaanse metalband in Nederland pas enigszins gevestigd toen 'Alive Or Just Breathing' in 2002 uitkwam. De grote doorbraak volgde zelfs pas na 'The End Of Heartache' (2004). Vandaar dat de debuutplaat van KSE waarschijnlijk aan veel Nederlandse fans voorbij is gegaan (als die al bij de platenboer om de hoek te koop is/was).

Nu krijgen alle metalheads de kans om alsnog met de 'roots' van deze positief ingestelde band in aanraking te komen. Op het laatste album was namelijk een andere zanger/grunter (Howard Jones) te horen dan op de eerste twee albums (Jesse Leach), waardoor dit een interessante ontdekkingstocht wordt voor de pas gestarte KSE-fan.

Zeker gezien de kwaliteit van deze plaat, die van begin tot eind zeer hoog te noemen is. Niet voor niets maakte de band na hun debuutalbum de overstap naar Roadrunner Records, want een beter visitekaartje hadden ze met 'Killswitch Engage' niet af kunnen geven. Want hoewel de muziek zo ontzettend hard en strak is, valt er zo veel in te ontdekken. Van energie-uitbarstingen tot een enkel 'catchy' refreintje, het zit er allemaal in. Bedenk daarbij dat destijds deze muziek een hele nieuwe stroming binnen de metal vormde, waardoor deze debuutplaat gerust een klassiekertje genoemd mag worden.

In de intro had ik het al over vier 'nieuwe' nummers die op dit album te horen zouden zijn. Het gaat hier om een demo van de band uit 1999. Met... vier nummers die ook op de debuutplaat terecht zijn gekomen! Jawel, Killswitch Engage biedt haar trouwste fans met deze heruitgave vier nummers gewoon voor de tweede keer aan! Zo is bijvoorbeeld nummer tien exact hetzelfde nummer als nummer vijf en nummer acht gelijk aan nummer dertien. Zelfs de titels zijn overeenkomstig!

Het enige verschil? Inderdaad, dat de demo-versies klinken als demo-versies. Iets rommeliger dus en iets rauwer (voorzover de rest van de plaat niet rauw is te noemen). Conclusie: de vier extra nummers op deze heruitgave vormen, voor zover mijn platenkennis gaat, de meest overbodige toevoeging die ik ooit op een cd ben tegengekomen. Zeker gezien het feit dat het 'ingetogen' nummer One Last Sunset in feite de perfecte afsluiter was van het origineel. Mocht je dan ook van plan zijn om deze plaat via (legale, uiteraard) downloads binnen te halen, beperk je dan tot de eerste negen nummers. Laat die demo lekker over aan de pure die-hards die hun hart sneller voelen kloppen als gitarist Adam Dutkiewicz per ongeluk drie seconden geen C- maar een D-akkoord speelt.