Boek: Kamagurka - Wat Een Jaartje!

Abondi (admiral_r2d2)
In Wat een jaartje blikt Luc Zeebroek, beter bekend onder zijn artiestennaam Kamagurka, terug op het jaar 2004 middels een selectie uit de tekeningen die hij dat jaar maakte voor het NRC handelsblad. Vanzelfsprekend zijn daar Irak, Israel en andere brandhaarden, Amerika en integratie, maar ook de mislukte marslander moet het ontgelden: ‘Stenen op Mars – hadden jullie niet gedacht hè!’ Karakteristieke kenmerken van Zeebroek: een tekenstijl die eruit ziet alsof aan geen van de plaatjes veel meer dan vijf minuten werk is besteed, en een meligheid waar wij nog niet aan zouden kunnen tippen al dachten we er vijf jaar over na.

In het boekje staan 139 cartoons en er heeft dus een flinke schifting plaatsgevonden in de beschikbare cartoons. Je kunt je af en toe afvragen waarom sommige cartoons het wel hebben gehaald en andere niet. Het bovenstaande voorbeeld naar aanleiding van de aanslag in Madrid (niet terug te vinden in het boekje) leverde het NRC een stortvloed aan boze reacties op. Een lezer schreef bijvoorbeeld: "...De 'bijdrage' van Kamagurka op de voorpagina van 11 maart naar aanleiding van de terroristische aanslagen in Spanje is van zo'n hufterige grofheid dat een krant die serieus genomen wil worden zich niet kan veroorloven de relatie met deze humorist te continueren". Heeft deze cartoon het zakboekje niet gehaald omdat hij niet grappig genoeg was, of omdat men niet meer aan een misser herinnerd wilde worden? Hij zou hier best komisch zijn geweest, niet vanwege de kwaliteit van de oorspronkelijke grap, maar als grap ten koste van mensen die vinden dat je geen grappen mag maken.