CD: Ol Dirty Bastard - Osirus

nick (krayz)
Met producties van DJ Premier en Mark Ronson in het begin van het album kan het begin eigenlijk al niet meer stuk. Zoals gewoonlijk levert Premier een heel dikke beat af die door ODB helemaal kapot wordt geflowed (in de positieve zin van het woord). Ook de interlude met human beatbox Rahzel is leuk voor een minuutje en niet te vergeten het gastoptreden van Black Rob op High In The Clouds maakt mij blij.

Op If Y’all Want War komt Dirty’s dronken flow in een wat agressieve vorm naar buiten. Zo heb ik hem nog niet eerder gehoord en hij had dit best vaker mogen doen aangezien dit erg lekker uitpakt. Helaas komt in het middenstuk van het album ook Killer Mike langs op een track. Als je iemand niet op je album wilt hebben dan is het wel Killer Mike. Track 12, Down South, skip ik dus snel. Natuurlijk mag ook het standaard vrouwonvriendelijke nummer op ODB’s album niet ontbreken. Op Pussy Keeps Calling, geproduceerd door K-Def, rapt ODB over alle vrouwen die hij heeft gehad in zijn (korte) leven. Vermakelijk maar niet opzienbarend.

Na nog een interlude van Rahzel de human beat box kom ik al weer aan bij het slotstuk van het album.De beat van Caked Up doet me denken aan een M.O.P. beat en ik vind dit dan ook totaal niet passen bij ODB. Ook Baby Cham kan het nummer niet redden. Op Fuck Y’all maakt ODB het gelukkig weer goed met ons door een heerlijk brag-n-boast nummer af te leveren.Op Move Back komen een handje vol middelmatige rappers de track verpesten, wat erg jammer is.
Hiermee zitten we alweer op het einde van het album ware het niet dat er nog wat bonus tracks te vinden zijn.

Als eerste komt Fire. Een wat schreeuwerige doch lekkere track met jammer genoeg opnieuw weinig inhoud. De remix van Pop Shots wordt verzorgd door Clinton Sparks die jammer genoeg, maar logischerwijs, niet kan tippen aan het origineel van Premier. Dan ben ik nu toch al weer bij het laatste nummer van dit album gekomen. Op Straight From Lockdown vertelt ODB over zijn tijd nadat hij is vrijgekomen en wat hij in die tijd allemaal heeft gedaan. Leuk om te horen maar slecht geflowed van ODB.