CD: Feeder - Pushing The Senses

Rick (Toffe_Ellende)
Toen ik hoorde dat Feeder met een nieuwe cd zou komen, dacht ik: "Ik ken die band al zó lang van naam en toch maar van een paar liedjes ('Buck Rogers', 'Tangerine', 'Forget About Tomorrow'), het wordt tijd dat ik wat meer van ze ga beluisteren." Het idee om het nieuwe album van Feeder te recenseren was zeker niet slecht.
Voor mij is Feeder een soort ontbrekende schakel tussen grunge en britpop. De hard- en directheid van de Amerikaanse grunge samen met het typisch Britse 'sentiment' uitgewerkt tot een herkenbare formule. Wat dat betreft is Pushing The Senses een album als alle voorgangers. Catchy rock zoals alleen de Foo Fighters dat beter kunnen, is hier weer over de hele lengte van het album te horen. Anders dan bij Comfort In Sound is Pushing The Senses een mooi geheel. Er staat dus geen melig nummer als 'Godzilla' op en geen enkel nummer komt aan het volume van 'Helium' (en 'Godzilla'). Afwisseling is er zeker wel. De Britse top 5 hit 'Tumble And Fall' straalt rust uit, net zoals het Coldplay-achtige 'Pain On Pain'. Feeder weet verdomd goed waar de kids van tegenwoordig van houden.

Feeder

Toch zal Feeder geen tweede Coldplay worden. Daarvoor zijn de boodschappen van singer/songwriter Grant Nicholas te persoonlijk en te ongrijpbaar. Op 'Frequency druipt de melancholie van elk nummer af. Ondanks dit gegeven is Pushing The Senses toch een positief album. Er klinkt een gevoel van hoop in door. Dat zou je overigens niet zeggen als je de promovideo van 'Tumble And Fall' bekijkt. Nicholas gaat daarin op verschillende manieren ten onder. Een zelf gekozen dood? Of een metafoor ergens voor? Naar wie verwijst hij als hij zingt: Life's not the same, since that day you went away? Naar John Lee misschien? Allemaal voer voor de diehard popjournalist.

Ik houd het simpel. Pushing The Senses is het album waar je als Feederfan niet om heen kunt. Het is weer een stapje dichter bij de wereldfaam die ze waarschijnlijk nooit zullen krijgen. Grant Nicolas weet dit natuurlijk en schrijft daarom geen hits maar tijdloze songs die in het gunstigste geval een hit kunnen worden. Songs als 'Feeling A Moment' en 'Pushing The Senses', om een paar persoonlijke favorieten te noemen. Ach, eigenlijk behoeft de conclusie niet meer lovende woorden. Enkel woorden aan Jan Smeets: Beste Jan, zet Feeder alstublieft eens op de Pinkpopplanken en niet zoals een paar jaar geleden op de reservelijst. Reservelijsten zijn voor one hit wonders. Feeder heeft zich allang bewezen.
Score: 8.5

Artiest: Feeder Titel: Pushing The Senses Label: PIAS Releasedatum: 31 januari 2005 Lengte: 40:28 Genre: post grunge
1. Feeling A Moment