Film: Blade Trinity

Noud de Greef (gr8w8)
Blade Trinity is na Blade uit 1998 en Blade II uit 2002 het derde deel over de ijskoude vampierjager Blade (Wesley Snipes). Nouja, over Blade... Deze keer heeft hij hulp van menselijke vampierjagers, genaamd de Nightstalkers. En hij kan wel wat hulp gebruiken! De vampieren hebben tweeledig plan opgezet. Ten eerste proberen ze Blade zwart te maken bij de FBI, ten tweede hebben ze de ultieme vampier opgeroepen. Dat eerste plannetje is een eitje. Vampiers hebben ook menselijke hulpjes, of dat nu uit angst of aanbidding is. Als Blade dan in de val gelokt wordt en zo´n hulpje vermoordt, hebben de vampiers dit opgenomen. Uiteraard komt dit materiaal in handen van de media, en Blade is een gezochte crimineel. Gedode vampiers vergaan, maar een menselijk lijk blijft liggen...

Blade Trinity

Blade wordt dan uiteindelijk zelfs ingerekend. Zonder zijn serum, een medicijn tegen zijn eigen bloedlust, is hij verzwakt en kansloos. De ultieme vampier, Dracula, lijkt dan zelfs overbodig. Maar geen verhaallijn is nutteloos. De vampiers willen met behulp van zijn bloed hun genen zuiveren, zodat ze ook weer gewoon het zonlicht kunnen verdragen. Poe, vergezocht zeg, gelukkig komen de Nightstalkers Blade te hulp en redden hem uit de klauwen van de vampiers. Wordt het toch nog spannend. Deze vampierjagers bestaan uit de bloedmooie en strijdvaardige Abigail (de dochter van Whistler, Blades oude maatje), de humorvolle ex-vampier King, twee klunzen en een blinde wetenschapster met haar dochter. Voor diegene die het gemist hadden, Blade is ook een stripverhaal, vandaar de aparte karakters.

Blade Trinity

Die karakters komen niet alleen Blade te hulp, maar vooral de filmmakers. Vers bloed. De film is dan ook anders van opzet dan de eerdere twee Blade-episodes. Deze keer vol martial arts en andere actie, futuristische doch uiterst bruikbare Men In Black-achtig wapentuig, maar vooral veel humor. Vooral King (Ryan Reynolds) weet er een boel overtuigende grappen uit te krijgen. Toch is dat ook het punt waar de schoen wringt. Blade blijft Blade, de ijskoude actieheld, maar de gehele undergroundsfeer is verdwenen. Drake kan als oppervampier gewoon in het daglicht lopen. Weg duistere ondergrondse wereld. De film wordt gewoon een actiecomedy, zou je kunnen zeggen. Tel daarbij op een poging van een Amerikaans worstelaar (Triple H) om overtuigend als vampier over te komen en echt serieus kun je deze film niet noemen.

Blade Trinity

Niks mis mee, maar voor de Bladeliefhebber onoverkomelijk. Voor de rest van de wereld een leuke film. In plaats van alleen wazige fantasieën rond de mystiek van de vampiers, wordt er zelfs een moedige poging gedaan een wetenschappelijke verklaring te geven. Dracula’s gedaantewisselingen zijn mogelijk omdat hij geen botten heeft en vampiers zijn geen bovennatuurlijk verschijnsel. Gewoon een soort, omgeturnd door een virus. Dat ze niet tegen zonlicht kunnen, zal wel net zoiets zijn als zonne-allergie in verband met medicijnen. Door een virus? Dan zou er dus misschien wel een inenting voor kunnen gemaakt worden! Ssst, breng ze nou niet op ideeën!

Blade Trinity

Enfin, dit hopelijk laatste deel van Blade is een aardige actiefilm, die geheel past in de huidige revival van striphelden op het witte doek. Geen Blade I of II, maar Trinity. Geen echte III dus, daarvoor staat de sfeer van de film te ver weg van de eerdere delen. Wel een kruiwagen vol one-liners, een bloedmooie heldin en een terminator, garant voor een flinke dosis keiharde actie. Hopelijk laatste deel? Inderdaad. De film is uiterst vermakelijk, maar het is géén Blade.

Blade Trinity

GenreActie
Lengte113 minuten