Boek: Spreken in het openbaar voor Dummies

Arjan (Yosh)
Uit onderzoek is gebleken dat niks mensen banger maakt dan spreken in het openbaar. Zelfs de tandarts en de dood moesten wijken. Hoewel ze allemaal elementair verschillen, hebben ze toch alle drie één ding gemeen: we kunnen er niet om heen. Hoe je het ook went of keert, iedereen zal ooit in zijn leven voor een groep mensen moeten spreken, of dit er nou honderd, duizend of vijf zijn: het principe blijft hetzelfde.

Dit is niet voor iedereen even gemakkelijk. Een goede toespraak moet informatief, en daarbij tegelijkertijd zelfverzekerd, interessant, grappig, afwisselend en bovenal persuasief zijn. Malcolm Kushner, professioneel spreker en ‘humor- en communicatieconsultant’ heeft het naar eigen zeggen wel onder de knie, en publiceerde onlangs de herziene editie van Spreken in het openbaar voor Dummies (deel 1 verscheen in 1999 op de markt). Nu, een half jaartje later zijn wij ook aan de beurt, en kunnen we proeven van de Nederlandse editie.

Het boek is opgedeeld in 6 modulen, ieder voor zich weer verder gesplitst in ontelbare hoofdstukken, paragrafen en alinea’s. Niet alleen de eigenlijke toespraak wordt gecoverd – in tegendeel. Het overgrote deel van het boek is gewijd aan de voorbereiding. Hoe maak je een vliegende start? Hoe deel ik mijn toespraak in? Hoe word ik wijs uit mijn eigen woorden, en hoe vind ik de juiste? En what about de nodige humor? Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt er tips en hints over in dit bijna 300 pagina’s tellende naslagwerk.

Spreken in het openbaar voor Dummies

Breng je onderwerp met enthousiasme, kijk meer naar het publiek dan naar je aantekeningen, probeer oogcontact te maken met het hele publiek en varieer de snelheid, toonhoogte en volume van je stem. Ontdek hoe te spreken met vertrouwen, hoe beeldmateriaal en bodylanguage te gebruiken bij het overtuigen van je publiek. Of het nou voor een groot bedrijf is, of voor een schoolspreekbeurt, voor iedereen is er een grote hoeveelheid waardevolle informatie te vinden. Malcolm Kushner presenteert cruciale tips en technieken waarin iedereen zijn of haar manier kan vinden om te slagen.

Het boek is geschreven in de typische ‘Voor Dummies’-manier. Kleine brokjes tekst met een vleugje humor en icoontjes en andere navigatiehulpjes om je te helpen snel de goede informatie te vinden. Vanaf de eerste pen op papier tot het beantwoorden van vragen aan het eind van je presentatie helpt het boek je met handige tips om indruk op je publiek te maken. Het boek is zeker niet bedoeld om van begin tot eind uit te lezen, je zou alleen al gek worden van de honderden verwijzingen. Het is puur een naslagwerk om je te helpen bij de verschillende aspecten van een publiek praatje.

De ‘Voor Dummies’-reeks heeft in de loop der jaren een bekende, doch schampere naam opgebouwd. Spreken in het openbaar voor Dummies verdient deze spottende benadering zeer zeker niet. Eindelijk een boek over spreken in het openbaar dat goed en vermakelijk is geschreven. Een goede index zorgt ervoor dat je binnen no-time jouw probleem hebt gevonden, en een bord vol tips krijgt voorgeschoteld. Informatie klaar voor gebruik.

Spreken in het openbaar voor Dummies
Paperback | 272 Pagina's | Pearson Education Benelux B.V. | 2004
ISBN: 9043010065 | prijs: 19,95 euro