Boek: Daniel Price - Slick

Arjan (Yosh)
Geen wereld is zo duister als die van de public relations. Manipulatie is aan de orde van de dag, en komt voor in alle soorten en maten. Vooral het bedriegen van de media is in de geschiedenis erg lucratief gebleken. Geen wonder dus dat het op grote schaal voorkomt. Daniel Price, een aankomende Amerikaanse schrijver, wist er een boek over vol te schrijven.

Daniel Price, bron: De Jonge Journalist
Daniel Price


Iedereen kan zich het scoubidou-verhaal van een aantal maanden geleden nog herinneren. Het zou het schoolvoorbeeld van mediamanipulatie kunnen zijn. Fabrikant 1 haalt bakken vol geld binnen met product Scoubidou, fabrikant 2 bijt in het stof met product Lemia. Zo kan het niet langer, tijd om wat reclame te maken voor Lemia – of, en dat is misschien nog wel beter – anti-reclame voor het goedlopende product Scoubidou. Verspreid een gerucht: het is kankerverwekkend, en staaf het met een onderzoekje. Het maakt niet uit of het pas kankerverwekkend is als je er 5 jaar met je neus bovenhangt en er dagelijks 3 kilo van naar binnenwerkt, onderzoek is onderzoek, en mensen zijn makkelijk te beïnvloeden, ook met onzin.

Price geeft zijn eigen voorbeeldje: “Als ik je zou vertellen dat Palmolive geweldig is, en je zou weten dat ik voor Palmolive werkte, zou je mijn loftuigingen natuurlijk met een flinke korrel zout nemen. Maar als ik een vriend zou betalen om jou een artikel te geven waarin een objectief consumentenrapport geciteerd wordt, waarin wordt beweerd dat afwasmiddel van Palmolive minder schadelijk ammoniumsulfaat bevat dan andere middelen, dan zouden al je filters omzeild worden. Het maakt niet of of dat onderzoek door mij gefinancierd was, of dat die luie journalist mijn persbericht gewoon klakkeloos overnam, of dat ammoniumsulfaat alleen schadelijk is als je het herhaaldelijk in je ogen en mond spuit, je zou mijn feitjes herinneren als je de volgende keer met je winkelwagen langs de schoonmaakartikelen reed. Misschien zou je onbewust zelfs wel richting het Palmolive-schap getrokken worden, alleen maar omdat ik die naam vier keer in een alinea heb genoemd. Dat heet productplacement. Je wordt er mee doodgegooid. “

De problemen beginnen wanneer een jong meisje de behoefte om haar school en mede-scholieren te bewerken met een pistool invult. Haar vriendin krijgt enkele seconden daarvoor een camera in haar handen gedrukt door het meisje: “Film dit.” Als later het bandje wordt gevonden, wordt hierop de titel van het nieuwste nummer van rapper Hunta gevonden. Menigeen weet hoe het er aan toe gaat in de media als het gaat om het krijgen van een ‘verhaal’, ook al is dit nergens op gebaseerd. Iedereen komt tot de conclusie dat de rampage van het meisje was geïnspireerd door het populaire liedje, met als gevolg dat de hele wereld eropuit is om het aanstormende raptalent onderuit te halen.

Als het doek lijkt te vallen voor Hunta, treedt Scott Singer ten tonele. Singer, bijgenaamd ‘Slick’, omschrijft zichzelf het liefst als publiciteitsagent. Een minder vleiende – maar wel trefzekerder – omschrijving is dat hij zijn brood verdient met het manipuleren van de media. Heeft een persoon of een bedrijf een probleem met zijn imago, dan wordt Scott gevraagd om kranten, radio en televisie dusdanig ‘aan te sturen’ dat zij de publieke opinie in de gevraagde vorm kneden. Natuurlijk zijn daarbij alle middelen toegestaan – althans, volgens Scott.
Het zou natuurlijk perfect zijn als Scott even aan kwam hoppen en Hunta van de vernietiging zou redden. Hij weet echter dat het geen makkelijke klus zou worden, en ontwerpt een plan dat alle perken te buiten gaat. Hij zou een hoax moeten opzetten die groter zal zijn dan iemand zich ook maar ooit had kunnen voorstellen, laat staan het te hebben geprobeerd. Wat doet Scott om Hunta te redden. En komt hij er mee weg?

Slick is het eerste boek van de hand van Daniel Price. Het plot is intrigerend, het taalgebruik gevat en slim. Slinkse streken, gekonkel en veel steken onder de gordel. Price levert bijzonder goed werk af met zijn karakters, voornamelijk met Scott Singer. Maar Slick heeft meer dan een verdomd goed verhaal. Het is een speculerende en ogenopenende toer door de immorele werking van de media. Het is zo duidelijk geschreven dat het mensen zelfs tot dergelijke achterbakse streken zou kunnen aanzetten. Een leuk, informatief en redelijk lang ritje (bijna 500 pagina’s) door het hoe en wat van het sterkste wapen van de hedendaagse wereld: de media. Met een dergelijk schrijfdebuut kan niets anders worden gezegd dan dat er een gouden toekomst voor Daniel Price in het verschiet ligt.

Daniel Price, Slick
Paperback | 472 Pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | 2004
ISBN: 9022988775 | prijs: 19,95 euro