DVD: Tiësto In Concert 2004

Michel (TripleM)
Tiësto komt de kleedkamer uit, ik loop met hem mee. Onderweg groeten we wat mensen in het Gelredome en lopen richting de zaal. Hij heeft er duidelijk zin in, lacht, is helemaal zichzelf maar toch zenuwachtig. Even later sta ik in het publiek, te kijken, te wachten. Dan begint het. Bijna tien minuten duurt de show van vuurwerk, vlammen en natuurlijk de stem van MC Stretch die ons allemaal voorbereidt op zijn komst. Meerdere malen krijg ik kippenvel en als het Gelredome uiteindelijk helemaal gek wordt als Tiësto bijna letterlijk opduikt in de DJ booth, lijkt dat gevoel niet meer weg te gaan. Ik kijk om me heen, maar zie geen mensen. Ik ben thuis, in m'n woonkamer.

Overdreven? Nee, helemaal niet. Als kijker word je vanaf het begin al meegetrokken het Gelredome in bij deze registratie van het concert op zaterdag 30 oktober 2004. Onder andere, of eigenlijk misschien vooral, door de manier van filmen. Een aantal cameramensen bevond zich gewoon tussen het aanwezige publiek, waardoor je bij veel shots direct het gevoel krijgt vooraan in het Gelredome te staan. Hier en daar is er wel erg losjes gefilmd en snel geschakeld, waardoor je soms bijna misselijk wordt en niet zo heel veel kunt zien, maar over het algemeen is dit een prima manier om jou als kijker het concert bijna opnieuw te laten beleven. Mijn kippenvel is het bewijs.

Even snel over de buitenkant. Vorig jaar was die wat magertjes uitgevoerd. Een standaard lettertype, een hardplastic cover: het gaf allemaal een beetje de indruk dat er haast bij was. Het tegenovergestelde geldt voor de DVD van Tiësto In Concert 2004. De twee DVD's - één voor de drie uur durende registratie van het concert en één voor de extra's - zitten in een schitterende verpakking met een prachtig uitgevoerd boekje. Uiteraard de tracklisting is hierin opgenomen, maar ook een persoonlijk woord van Tiësto (al is brief misschien beter gekozen) en mooie foto's van de optredens.

Terug naar de registratie zelf, die dus drie uur duurt. Bij de vorige DVD was de beeldkwaliteit hier en daar niet geweldig, maar dat was te verwachten. Ook dit jaar duurde het concert weer een aantal malen langer dan drie uur, dus je zou denken dat de beeldkwaliteit hier en daar wederom wat minder is. Dat valt reuze mee! De kleuren zijn schitterend en ook de scherpte is prima voor een registratie van drie uur. Prima werk dus van de Cinevideo Groep, die verantwoordelijk is voor de registratie en productie van de DVD.

Het camerawerk, de montage en de beeldkwaliteit zijn belangrijk, maar goed geluid is dat misschien nog wel meer. Natuurlijk is Tiësto In Concert dan ook voorzien van een Dolby Digital 5.1 geluidsspoor (448 Kbps) en voor wie geen surround-installatie heeft en wat extra kwaliteit wil, is er ook een Dolby Digital 2.0 (224 Kbps) geluidsspoor. Dit is allemaal in te stellen vanuit het menu, dat er ook al zo mooi uitziet door de 3D graphics van de DJ booth en een mixer.

Het losse camerawerk wordt in het begin extra benadrukt om je als kijker als het ware het Gelredome in te trekken. Gedurende de rest van de registratie wordt het camerawerk iets rustiger, maar nog altijd lekker losjes. Het gevoel erbij te zijn blijft dan ook de hele DVD duren; dat alleen al maakt deze DVD een groot succes. Tel daarbij op de vele schitterende platen die langskomen, waaronder veel eigen of co-producties van Tiësto, en je kunt wel raden dat ik moeilijk iets anders dan zeer positief kan zijn over deze prachtige DVD.