DVD: King Arthur, Director's Cut

Lars (detulp050)
King Arthur, de Film in het kort

In de film King Arthur word je als kijker lotgenoot van een aantal strijders in het Romeinse rijk in de vijfde eeuw na Christus. Deze ridders, oorspronkelijk uit Armenië, hebben hun trouw aan de Romeinen gezworen nadat deze laatsten het leven van de Armeense strijders na een bloedige strijd om een stuk land hebben gespaard. Voor vijftien lange jaren moet elke nakomeling van de oorspronkelijke ridders dienen in het Romeinse leger. Zo ook Lancelot, die al als jonge jongen moet gaan vechten bij een eeuwig strekkende muur die Engeland verdeelt in Noord en Zuid (Hadrian's wall). Lancelot komt hier onder de leiding van de Romeinse krijgsheer Artorius of beter bekend als Arthur.

Vijftien lange jaren vechten Arthur en zijn mannen, en langzaam maar zeker sterven veel van deze mannen op het slagveld. Slechts zes van hen brengen het tot aan het einde van hun diensttijd, die na vijftien jaar beëindigd zal worden door de priester Germanius, die tevens Arthur mee naar Rome zal nemen. Geheel tegen de afspraak in geeft Germanius, in opdracht van Rome, Arthur en zijn mannen nog één laatste opdracht. Ze moeten het noorden van het land betreden om daar een jonge Romein te redden wiens toekomst er wel eens een van zeer hoog aanzien zou kunnen zijn! Het probleem is alleen dat het noorden van het land volgepropt zit met Woads, het inheemse volk dat strijdt tegen de Romeinen en dat onder leiding staat van de duistere tovenaar Merlijn. Daar komt nog eens bij dat Saksen vanuit het noorden oprukken om het hele land over te nemen. Reden genoeg voor de Romeinen om zich met de staart tussen de benen terug te trekken uit Engeland, terwijl ze Arthur en zijn ridders de laatste vuile klusjes hebben laten opknappen.

Voor de inhoudelijke review over de film kun je hier terecht.

King Arthur, de Director's Cut op DVD

King Arthur is dus op twee verschillende manieren op DVD gezet en verkrijgbaar. De bioscoopversie is, zoals de naam al zegt, exact hetzelfde als in de bioscoop. De 'Director's cut' is op een enkele DVD verschenen en kent als een aantal extra scènes, waardoor de film in totaal 15 minuten langer duurt. Deze scènes zijn niet zozeer als toevoeging aan het verhaal bedoeld, maar bevatten vooral extra fragmenten van gevechten. Dit is ook terug te zien in de filmkeuring. De filmversie (en dus ook de andere DVD) krijgt als leeftijdsgrens 12 jaar mee, terwijl deze -door het vele geweld- geschikt is voor 16 jaar en ouder. Daarnaast kent de DVD een aantal extra's, maar zijn het er niet bijster veel. Waarom deze zo gering aanwezig zijn is niet bekend, maar het vermoeden is dat er later een speciale editie zal verschijnen die de film en de extra's zal verdelen over twee DVD's. De film duurt op deze DVD 136 minuten en bevat een Engelse soundtrack en de mogelijkheid voor Engelse, Nederlandse en een aantal Slavische ondertitelingen. Het beeld is in het zogenaamde 16x9 formaat (2.35:1) en de soundtrack is beschikbaar in Dolby Digital 5.1 met DTS. De DVD start met een tweetal trailers die gelukkig met een druk op de knop over te slaan zijn, zodat je direct bij het menu uitkomt. Het menu is werkelijk schitterend weergegeven met mooie taferelen van gevechten en helden uit de film. Ook het geluid hierin is overdonderend.

Vanuit het centrale menu kun je er uiteraard voor kiezen om de film te bekijken of naar een scène te springen. Ook kun je vanaf het menu terecht komen bij de extra's. Allereerst is er de mogelijkheid om te kijken naar een korte documentaire genaamd Bloed over het land: Het epos King Arthur. In deze documentaire kun je kijken naar een soort 'making of', waarbij je te zien krijgt hoe bepaalde onderdelen zijn opgenomen, kun je kijken naar korte interviews met de crew en krijg je veel stukken uit de film nogmaals te zien met een kort commentaar. Ook kun je kijken naar de fotogalerij van de producent, een serie foto's over de film King Arthur. Tot slot is er ook een alternatief einde te bekijken, maar deze duurt slechts vier minuten en gooit het verhaal niet echt om. Dit alternatieve einde wordt door de regisseur, Antoine Fuqua, van commentaar voorzien.

King Arthur, de 'Director's Cut' is een DVD die flink wat meer geweld bevat dan de bioscoopversie. Hierdoor voel je wat meer de realiteit van de gevechten, al blijven deze achter bij films als Lord of the Rings en Gladiator. Op zich staan er op zich wel een paar leuke extra's op de DVD, maar is het vermoeden dat er later nog een 2-disc-versie uit zal komen die meer extraatjes zal bevatten. Zowel het geluid als het beeld zijn uiteraard dik in orde. Dat het verhaal niet altijd even waarheidsgetrouw is aan de 'legende' van de 'echte' King Arthur, doet niets af aan het spektakel dat je te zien krijgt in combinatie met een sterrencast (die soms wat steekjes laat vallen). De DVD King Arthur, de Director's Cut krijgt van mij een 7.5, maar ik had deze liever direct op twee discs gezien: Mag het een onsje meer zijn ?