CD/DVD: Incubus Alive At Red Rocks

André (Dr.E)
"Incubus' First Live DVD" staat prominent op een sticker voorop de hoes van 'Alive At Red Rocks'. Nu is dat natuurlijk niet helemaal waar, want op 'When Incubus Attacks, Volume 2' en 'The Morning Views Sessions' waren ook al livebeelden van deze Amerikaanse rock/crossover/funk-band te zien. Toch is dit wel de eerste DVD van Incubus waar de hoofdmoot wordt gevormd door een compleet concert, waar maarliefst 19 nummers ten gehore worden gebracht.

De setting is schitterend: een enorm openlucht theater in Denver, Colorado, dat voor het concert van Incubus tot de nok toe is uitverkocht. Doordat de tribunes stijl omhoog lopen en de toeschouwers de mogelijkheid hebben om te zitten, is een intieme sfeer al snel gecreëerd. Dat dit ook lukt ligt echter niet alleen aan het opbouw van het theater, maar misschien nog wel meer aan het optreden van Incubus. Ondanks de massaliteit, blijft de show namelijk toch intiem, ook als er hardere nummers gespeeld worden.

Doordat het concert vrij recent is (de show is opgenomen op 26 juli van dit jaar), komt er vrij veel werk van het laatste album van Incubus langs. Gelukkig is er ook plek voor de nummers waar de band naam mee maakte. Niet alleen tracks als Nice To Know You, Drive en Stellar van de albums 'Morning View' en 'Make Yourself', maar ook ouder werk als Vitamin en Green (oorspronkelijk bekend als A Certain Shade Of Green).

Dit alles wordt werkelijk fantastisch in beeld gebracht met tien camera's. Haarscherp, in breedbeeld en nu eens zonder vervelende flitsende montages, of andere visuele 'kunstzinnigheden', die vaak alleen maar afleiden. Nee, 'Alive At Red Rocks' wordt in beeld gebracht zoals het is en als kijker van de DVD zit je op de eerste rij. Mocht je toch liever wat anders zien dan een stel muzikanten op een podium, dan kun je bij een aantal nummers de 'MX-Multi-Channel feature' inschakelen, waarbij veredelde Winamp visualisaties het beeld bekleden. Deze 'visuals' zijn overigens ook apart te bekijken.

Verder vinden we op deze DVD een fotogallerij en een uitgebreid backstage gedeelte terug. Hier zijn onder meer beelden van de soundcheck, de fans en een handtekeningensessie voor de 'Make Yourself Foundation', een stichting voor het goede doel die is opgezet door Incubus, te bekijken. Echter, zoals zo vaak bij dergelijke backstagegedeeltes op muziek-DVD's geldt dat deze beelden eigenlijk alleen voor de echte fans het bekijken waard zijn.

De oplettende lezer heeft al gezien dat Alive At Red Rocks niet alleen een DVD, maar ook een cd bevat. Deze cd moet je niettemin meer als bonus zien, want hierop staan slechts vijf nummers gebrand. Te weten: Follow van de Halo 2 soundtrack en Pantomime (twee prima nieuwe nummers), Monuments and Melodies (dat eerder al als B-kant verscheen in Europa) en twee niet eerder uitgebrachte livetracks: (Are You In en Circles). Een heel aardig extraatje.