Boek: Hartjes - Maaike Hartjes

Lyndsey (pluisje)
Maaike Hartjes tekent haar leven. Alles komt aan bod: haar liefdesleven, haar werk, haar vriendinnen, haar gedachtes, haar twijfels en onzekerheden.

Het valt nog niet mee om uit te leggen wat ik nou zo leuk vind aan haar stripjes. De herkenbaarheid, de ruimschoots aanwezige zelfspot en de simpele doch geniale tekeningen zorgen ervoor dat je als lezer het gevoel hebt dat je Maaike een beetje kent. Maaike wil jong en hip zijn, maar vindt het eigenlijk ook wel lekker om met een zak chips op de bank tv te kijken. Maaike is soms best een beetje onzeker, al lijkt ze stoer. Maaike kan zo blij zijn als een kind, terwijl ze eigenlijk misschien eens volwassen zou moeten worden. Maaike is de typische vrouw van eind twintig, begin dertig, die aan de ene kant héél volwassen is (of in dat ieder geval probeert te zijn), maar zich aan de andere kant nog een klein meisje voelt. De tekeningen zijn heel klein gehouden, maar toch weten ze heel duidelijk een gevoel over te brengen. Je ziet de blijdschap, de twijfel en het geluk er vanaf spatten als het ware.

Haar belevenissen zijn elke week in de Viva te lezen. Een klein stripje, wat er bij mij altijd voor zorgt dat ik even moet lachen. Niet schateren, nee, dat niet. Een blije glimlach, een 'feel good momentje'. In 'Hartjes' staan haar leukste stripjes. Die keer dat ze condooms ging kopen en toch weer moest blozen. Het stripje waarin ze zich vreselijk ergert aan mobieltjes, maar er uiteindelijk zelf eentje koopt. En ook het definitieve afscheid van het oude konijn Aart komt voorbij.

Maaike Hartjes is voor mij de tweelingzus van Bridget Jones, maar dan in stripformaat. 'Hartjes' is geen boek waarmee je uren zoet zal zijn. Het zal je leven ook geen diepere betekenis geven. 'Hartjes' maakt je vrolijk. Zet lekker een pot thee, pak een rol koekjes en installeer je met boek en al op de bank. Leer Maaike kennen, je zal het vast goed met haar kunnen vinden.

Hartjes - Maaike Hartjes
ISBN: 9054921277
Uitvoering: paperback