Boek: Bruce Marshall - De werkers van het elfde uur

Abondi (admiral_r2d2)
Het zou overdreven zijn om te zeggen dat de dagen dat mijn opa zijn boekenkast opruimt steeds weer het hoogtepunt van mijn jaar vormen (die eer is weggelegd voor de Amnesty International tweedehands boekenbeurs). Maar in ieder geval één van de boeken die ik bij die gelegenheid heb meegepikt heeft mij zeer vrolijk gemaakt, en dat is De Werkers Van Het Elfde Uur van Bruce Marshall. De reden dat ik heb besloten een review te schrijven over een ruim vijftig jaar oud boek, was mijn verbazing toen ik probeerde iets te weten te komen over dit boek en de schrijver ervan. Ondanks het feit dat je tegenwoordig binnen vijf minuten op internet kunt vinden wat de jaarlijkse neerslag is in Chattanooga en hoeveel een hamburger kost in Rome, is er voornamelijk doodse stilte rond een boek dat volgens mijn flaptekst wereldwijd miljoenen heeft verkocht en minstens negen drukken heeft bereikt. Eigenlijk heb ik nauwelijks meer kunnen vinden dan het feit dat het bestaat (iets waaraan ik al bijna begon te twijfelen). Bol.com en amazon.com hebben het niet, op de pagina van uitgeverij Spectrum komt het niet voor, en er is in totaal één alinea aan biografische informatie over de schrijver. Oja, er was wel één beknopte site van een Duitse fan, die zich er onder andere over beklaagde dat Marshalls boeken in de boekhandel niet te koop waren, en op zoek was naar eventuele aanbieders van tweedehands versies. Dus… bij deze heb ik het Bruce Marshall Revival Comitee opgericht. Donaties welkom. De man verdient het namelijk.