DVD: Fall And Rise Of The Fools Ark

Noud de Greef (gr8w8)
Een DVD die eigenlijk het midden houdt tussen muziek en film. Een VJ-film zou je kunnen zeggen, NoTV gebruikt zelf de term Visual Music. Geen videoclip dus, maar net andersom. Het beeld verteld het verhaal, de muziek is ter ondersteuning. Twee Nederlandse kunstenaars genaamd Dadara (Daniel Rozenberg) en Jesse (Jesse Limmen) hebben twee jaar gedaan over bouwen van het schip. Vervolgens werd het in de hens gestoken, dat ging een stuk rapper, en werd er een film omheen gedraaid. Deze werd vervolgens verrijkt met animatie. Een mond vol.

Het verhaal is vrij simpel en gaat eenvoudig over de oeroude strijd tussen goed en kwaad. Barry Hayes vertelt kort over de Fools, die hard aan het werk gaan om een ark te bouwen. Daarmee willen ze de laatste Fools redden en ontsnappen aan het slechte. Vrijheid, humor en creativiteit worden ingewisseld voor kleurloosheid, machtsdrift en hebzucht, in dit geval gesymboliseerd door grijze mannetjes, de Greymen. Letterlijk alles wordt grijs en zie daar, de globalisering komt ook nog voorbij. Dat duidt in elk geval op een protest. Fantasie en kunst tegen de eenheidsworst. Enfin, we zien beelden van de bouw van het schip op meerdere locaties van festivals, zoals Mysteryland, Over Het IJ, Oerol en Burning Man. Zie het als een intro, maar het is wel een beetje langdradig. Mooie plaatjes van de sfeer op het Burning Man Festival zijn niet genoeg om een film te vullen, daarentegen doen ze het wel goed in de Slide Show, één van de extra’s. Voorlopig in elk geval weinig animatie.

Geduld is een schone zaak. Na een kwartier barst een kleurrijk spektakel dan eindelijk los. Simpele kleuren, veel herhaling, het hoort allemaal bij de term VJ. Toch is het geenszins op welk moment dan ook vervelend. Zelfs nuchter hebben de beelden een effect op je. Het draait en doet, en houdt daarmee de aandacht vast. Zeker door de muzikale ondersteuning van Lamb en Andy Barlow's (van Lamb dus) project Hipoptimist. Visual Music. Kijk naar deze DVD zoals je ook naar een cd zou luisteren, maar dan dus wel met een extra zintuig. Goed, de muziek is al bekend en gelauwerd. Kritiek op deze makkelijke keus is mogelijk. Waarom is er geen nieuwe muziek gemaakt of gekozen? Tja, de muziek van Lamb blijkt nu eenmaal bijzonder goed bij deze fantasiewereld te passen. Vrijwel alles is instrumentaal, op het nummer “Gabriel” na. Aangezien het eigenlijk draait om de beelden en de goede muziek een leuke extra is, kan dit door de vingers gezien worden. Bovendien beloven de tracks van Hipoptimist veel goeds over dit soloproject van Andy Barlow, die ook vele kleine geluideffectjes onder het beeld heeft geplakt.