CD: Rank1 - mix 05

Claudia Angenent
Rank1
rank1 Het hele verhaal rondom Rank1 begon in 1997. Piet Bervoets en Benno de Goeij kenden elkaar al langer en Piet had toen al een eigen studio en was al bezig met draaien. Benno vond dit allemaal wel heel erg interessant, ook al had hij nog geen ervaring in produceren. Hij had al wel een oor voor muziek en dat kwam door zijn klassieke achtergrond. Benno heeft namelijk piano en keyboard gespeeld. Als snel kwam er een samenwerking onder de naam Pedro & Benno. Na een aantal successen onder verschillende artiestennamen werd in 1998 de naam Rank1 geboren als een grapje. Ze zagen het al helemaal voor zich, de naam Rank1 op 1 in een muziekchart. Maar al snel werd dat geintje werkelijkheid want "Airwave" stond binnen no time op nummer 1 in de charts. Na "Airwave" schoten de succesnummers als paddestoelen uit de grond, zo hadden ze "Superstring" van Cygnus X's de Sensation theme van 2000. Daar hield het niet bij op want hun nummer "Such Is Life" werd ook meteen het Sensation 2001 theme. Het succes kwam ze tegemoet. Het zou dan ook wel eens tijd mogen worden voor een album. Eindelijk is het dan zover: ID&T presents Rank1.

ID&T presents Rank1
De hoes van de CD is zwart/grijs met lichtblauw. De foto op de voorkant komt dus wat saai over. De CD begint heel rustig, echt op een Sensation White manier. Track 1 heeft wat emotionele waarde en is heel erg trance-achtig. Een echt nummer kan je het niet noemen, het is namelijk een intro van 1.50 minuut. Deze wordt opgevolgd door een trance-nummer dat begint met een beat. Zelf vind ik de CD een beetje op een Armin van Buuren manier beginnen. Bij track 4 op het album begint het meer de trance-kant op te gaan. De eerst paar nummers zijn bijvoorbeeld perfect voor ID&T radio overdag, beetje lounge achtig. "Connected" van Matt Hardwick vs. Smith & Pledger heeft het standaard trance-geluid wat je eigenlijk in de rest van de CD ook tegen gaat komen. Tuurlijk staan er ook nummers op van Rank1 zelf. Zo staan er op deze CD "Cosmomatic" en "beats at rank-1 dotcom". Beide hebben echt het Rank1-soundje in zich zitten. Track 6 op het album, "Outsider", begint met een beetje Orbital of Underworld sound. Zelf denk ik dat dit nummer het beste zo kan beschrijven. Het tempo van de CD blijft een beetje rond de trance hangen met af en toe een verrassende wending van geluidjes. Het album wordt met een ietwat hardtrance-achtige track afgesloten. Om precies te zijn met "Nohacker.exe" van Sa.Vee.Oh.

Als ik eerlijk ben vind ik het nogal een eentonige CD. Veel nummers blijven rond het zelfde tempo hangen waardoor het lijkt alsof je naar een CD zit te luisteren met daarop maar één nummer. Dat betekent wel dat de nummers wel erg goed in elkaar overlopen en dat het mixen van deze CD goed gelukt is. Over het mixen dus geen slecht woord. Er is vrij weinig inhoudelijk over het album te vertellen omdat eigenlijk alles op elkaar lijkt met af en toe wat Orbital/Underworld geluidjes erin. Zelf heb ik Rank1 vorig jaar op DefQon 1 zien draaien en live vind ik ze een stuk beter dan op een CD. Maar dit is slechts een persoonlijke mening. ID&T presents Rank1 krijgt van mij een 6.5.