CD: Benny Benassi - Subliminal sessions six

Claudia Angenent
Subliminal Records is misschien wel wereldwijd bekend als het meest toonaangevende label op het gebied van Housemusic. Met namen zoals: Harry Romero, Jose Nunez, Thick Dick, Who da Funk en natuurlijk labeleigenaar Erick Morrillo weet men elke keer weer het Housemusic publiek te verrassen met een frisse kijk op de huidige Housemuziek. Een paar keer per jaar komt er dan ook een dubbel-CD Subliminal Record label onder de naam Subliminal sessions. Deze sessions worden in elkaar gemixt door upcoming, gerenommeerde maar zelfs legendarische DJ's. Voor session six hebben ze clublegende Benny Benassi gevraagd.

Benny Benassi
Benny werd geboren op 13 Juli 1967 in Milaan. Hij woont nog steeds in Italië en om precies te zijn in Reggio Emilio. Dat is een klein stadje dat 1000 km ten zuiden van Milaan ligt. Samen met zijn neef Alle Benassi is hij na het produceren van KMC feat. Dhany vorig jaar van start gegaan aan het Benny Benassi presents The biz project. Dat is een mix van electro, techno en house. De eerste single daarvan is waarschijnlijk voor iedereen wel bekend. Het is namelijk "Satisfaction". Maar Benny heeft al meerdere nummers geremixt voor grote namen. Zo heeft hij "Loneliness" van Tomcraft geremixt, maar ook het laatste nummer van Outkast "Ghetto misik". Eens even kijken wat Benny van Subliminial Session six maakt.

CD1
Deze CD begint met "Sing" van praise cats feat Andrea Love. Een echt clubnummer met in het begin alleen vocals en piano, later komt er een beat in en je krijgt meteen het clubgevoel. Dit lange nummer (6:25) loopt heel netjes over in "Brazil in my mind" van Buddha soul project. Dit is een overloop in een mix-album zoals hij hoort, gewoon netjes het tweede nummer alvast zachtjes laten doorlopen in nummer 1. De nummers blijven lekker zomers, echt het zon, zee, strand gevoel. Dit zeg ik wel vaker in reviews maar dat komt misschien omdat ik op dit moment dit soort vrolijke clubmuziek bij het zonnige weer van afgelopen dagen vind passen. Je kan het eigenlijk ook wel vergelijken met ID&T radio overdag. Na nog een lekker clubnummer komen we aan bij "Way of life" van Dave Clark. Deze begint wat harder te klinken dan de club die ervoor zat, het wordt dus iets opgevoerd. CD1 wordt afgesloten met "Free Funk" van Majestic 12. De snelheid is tegen deze tijd weer iets omhoog geschroefd en je bent aangekomen bij de echte clubnummers, nu wordt het lastig om stil te blijven zitten. Gelukkig houdt het niet op bij CD1, er komt nog een tweede CD achteraan.

CD2
De rood gekleurde CD gaat eruit, en de zilver gekleurde CD gaat in mijn CD-speler. De CD begint weer op een rustig tempo, hij neemt niet het tempo over van het einde van CD1. "Lair" van Rivera & Williams is de opener. Voor de meeste dansliefhebbers denk ik wel bekend, dit nummer wordt best grijs gedraaid op ID&T radio de afgelopen tijd. De echte rustige club houdt eigenlijk meteen al op bij het begin van track 2. "Be the one" van Harry Remero begint namelijk met behoorlijk wat beat, dit neemt wel gelukkig weer af zodat je niet een super rare overgang van rustig naar harder krijgt. Het meest briljante nummer op CD2 is zeker "Born too slow" van The Crystal Method. Het orgineel is al super, maar deze remix mag er ook zeker zijn, en stiekem ben ik een grote Crystal Method fan. Best jammer dat het tempo iets afneemt na "Born too slow" met "No matter what you do" van natuurlijk Benny zelf. Zelf denk ik dat hij CD2 beter had kunnen afsluiten met "Born too slow". Afsluiter voor CD2 is "Orgasm" van Thick Dick. Met een hoop gekreun verlaat je tenslotte de set.

Benny heeft een heel goed mix-album afgeleverd. De overgangen tussen de platen door is naar mijn idee perfect. De platen zijn in complete lengte gebleven wat ook zeker ten goede komt aan deze CD. Er staan echt een aantal heerlijke nummers op zoals "Turn me up", "Tribal injection", "Born too slow" en "No matter what you do". Zelf vind ik het erg jammer dat na track 5 CD2 met het tempo weer enorm inzakt. CD1 daarentegen heeft een heerlijke opbouw naar de wat hardere club toe. Ben je iemand die niet van club houdt, of er soms wel eens naar luistert maar liever dus niet; dan zou ik deze CD sowieso niet aanraden. Het is een echt club-album. Zelf kan ik dit af en toe zeker waarderen daarom krijgt Subliminal sessions six van mij een 8. Al met al dus weer een heerlijk mix-album van de Subliminal sessions.