Game: Teenage Mutant Ninja Turtles

André (Dr.E)
Cowabunga! De Ninja Turtles zijn terug! Helaas niet met het oude vertrouwde intro muziekje dat ik mij nog van vroeger herinner, maar wel met het deuntje dat ook te horen is bij de huidige serie Ninja Turtles, die te zien is op Fox Kids. Zoals eigenlijk het hele spel op die serie is gebaseerd. Uiteraard niet alleen vanwege de karakters en de verhaallijnen, maar ook vanwege het cartooneske uiterlijk. Ninja Turtles is namelijk een prototype cellshaded spel, waardoor het lijkt of je door een levensechte tekenfilmwereld loopt.

Maar natuurlijk is er ook veel bij het oude gebleven. Als speler kies je één van de vier Turtles (Raphael, Leonardo, Michaelangelo of Donatello), Splinter staat je bij met wijze raad, April weet zich weer geregeld in de nesten te werken en uiteindelijk is het de bedoeling dat je Shredder zult verslaan. Niets nieuws onder de zon wat dat betreft dus.

Geluid
Dat dit ook een nadeel kan zijn bewijzen de muziek en de geluidseffecten in het spel. Deze zijn namelijk nauwelijks een verbetering ten opzichte van het 'origineel' op de NES. Echt waar, veel meer dan veredelde midi-deuntjes zijn het niet. Misschien dat dit moet bijdragen aan de nostalgische gevoelens die dit spel bij sommige mensen teweeg zal brengen, maar ik beschouw het gewoon als een fors minpunt. Daarbij zijn de geluidseffecten ook zeer mager. Elk karakter heeft ongeveer vier of vijf kreten die hij uit kan slaan als hij weer een tegenstander tegen de grond werkt. Je kan je misschien wel voorstellen dat dit echt op je zenuwen gaat werken.

Beeld
Gelukkig maken de graphics van dit spel een hoop goed. Hoewel er niet al te veel oog voor detail is in de verschillende werelden, zijn de graphics wel mooi helder en kleurrijk. Vooral de uitwerking van de speelbare karakters verdient een pluim: de verschillende Turtles lopen vloeiend en natuurlijk (voor zover je een vechtende schildpad met een band om zijn hoofd natuurlijk kan noemen).