CD: Dilated Peoples - Neighborhood Watch

Thijs (Tony_Montana67)
Dat de Dilated Peoples in 2000 doorbraken met hun debuutalbum "The Platform" is niet eens een grote verrassing. Rappers Evidence en RaKaa timmerden al een tijdje aan de weg en in de diverse clubs in en rond L.A. waren ze graag geziene gast-mc's. Samen met Jurassic 5, een van de meest gerespecteerde hiphop groepen van het moment, zetten ze menige club op stelten. Toen DJ Babu zich bij het tweetal voegde kon er simpelweg niks meer misgaan voor de groep. Babu is lid van The Beatjunkies, een DJ-collectief die bekendheid kregen met hun spetterende liveshows en hun mixalbum "Soundbombing II".

Dit album was een duidelijke tegenreactie op de manier waarop sommige rappers zich uitten naar buiten toe. Flessen champagne van 1500 Dollar werden op de grond leeggegooid en sieraden van meer dan één miljoen Dollar waren geen uitzondering meer. Op het Rawkus Label verscheen "Soundbombing II" en daarop lieten jonge en zelfbewuste rappers een ander geluid horen. Mensen als Mos Def, Pharoahe Monch, Company Flow, Eminem en ook de Dilated Peoples lieten horen dat er ook andere gedachten in de scene rondgingen.

Dilated2

In 2000 verscheen dan hun album "The Platform" en het sloeg in als een bom. De remix van "Ear Drum Pops" liet ex- House Of Pain rapper Everlast horen die Eminem uitdaagde. Hier ontstonden een aantal aardige battle-tracks uit. Deze ophef was natuurlijk goed voor de publiciteit, maar om de populariteit daaraan op te hangen gaat veel te ver. Het was gewoon een zeer goed debuutalbum en dat ze geen eendagsvliegen waren, bewezen ze met hun tweede album; "Expansion Team". Ook dit album zat ijzersterk in elkaar. Na twee jaar touren zijn de Dilated Peoples nu terug met hun derde album, genaamd Neighborhood Watch.