Kinderboekennieuws maart 2004

Lyndsey (pluisje)
Zoals gezegd in de intro: in dit Kinderboekennieuws vooral veel prentenboeken en voorleesboeken. Maar hoe verder je naar beneden scrollt, des te "lastiger" worden de boekjes, en we sluiten zelfs af met twee hele mooie klassieke leesboeken.

Voor peuters:

De liefste liedjes van de mooiste vis - Marianne Busser en Ron Schröder
ISBN 90 410 1249 4
Unieboek
9,99 euro

Dit leuke boekje voor peuters heeft aan de zijkant grote knoppen met duidelijke symbolen. Als je op één van de knopjes drukt, speelt er een muziekje. Wil je, samen met je peuter, meezingen? Zoek dan gewoon even in het boekje het betreffende symbool op, want daar vind je de tekst. Een heel leuk boekje om kinderen te interesseren in lezen. Want een boek dat geluid maakt...dat is reuze interessant!

Dieren met haren, veren en schubben & Kleuren, streepjes en stippen (Weet je hoe dit heet?)
ISBN 90 206 9122 8 & 90 206 9123 6
Kluitman
4,50 euro

In deze boekjes leren kleine kinderen voorwerpen benoemen aan de hand van plaatjes. De plaatjes zijn duidelijk en herkenbaar, en opgedeeld in thema's. Handig om de woordenschat van een grote peuter of beginnende kleuter uit te breiden.

Voor kleuters en iets oudere kinderen:

Graven maar! (Machines aan het werk)
ISBN 90 206 9206 2
Kluitman
9,95 euro

Graafmachines! Op vele kleine kinderen, met name jongetjes, hebben ze een magische aantrekkingskracht. In dit boek staan niet alleen een heleboel mooie kleurenfoto's, de machines worden ook uitgebreid beschreven.

Dat ben jij, Kiki! - Amy Hest & Jill Barton
ISBN 90 5637 571 7
Lemniscaat
12,50 euro

Veel kleuters zijn er gek op: foto's kijken. De verwondering op de gezichtjes als ze zichzelf als baby zien spreekt boekdelen. Door foto's te kijken leren ze dat er meer is dan "nu", en dat ook zij al een, weliswaar betrekkelijk kort, verleden met zich meedragen. Dit boekje speelt daar op een hele leuke manier op in. Eendje Kiki en haar opa kijken samen foto's, waarbij Kiki steeds weer verbaasd is dat zij dat kleine eendje op de foto is. Een heel leuk boek, met mooie tekeningen, om samen met een kleuter te lezen.

De Gruffalo - puzzelboek - Julia Donaldson & Axel Scheffler
ISBN 90 5637 569 5
Lemniscaat
14,95 euro

Misschien ken je De Gruffalo al, het verscheen in 1999 en is sinds die tijd ontzettend populair. Het boek gaat over een kleine muis die al zijn vijanden op afstand weet te houden met behulp van een denkbeeldig monster: de gruffalo. Maar ojee...wat is dat voor eng beest? Een echte gruffalo! De tekst is helemaal op rijm geschreven, en daarom ontzettend leuk om voor te lezen. Dit voorjaar verscheen er een wel heel speciale uitgave van dit boek: het Gruffalo puzzelboek. Het verhaal is hetzelfde, maar als leuke extra zijn zes pagina's met illustraties uitgevoerd als puzzel (twaalf stukjes per puzzel). Een leuk cadeau idee, of een musthave voor de doorgewinterde Gruffalo-fan natuurlijk!

Het prinsenkind - Maranke Rinck & Martijn van der Linden
ISBN 90 5637 591 1
Lemniscaat
13,50 euro

Alle dieren zijn al vroeg onderweg, want er is iets speciaals gebeurd: er is een prinsenkind geboren. Zal het ze lukken er op tijd te zijn? Hebben ze wel de juiste cadeaus bij zich? Alle dieren, van de reiger tot aan de maraboes komen uitgebreid aan bod in dit verhaal, en worden op de illustraties prachtig afgebeeld. En het prinsenkind? Ik verklap nog niet wat voor dier dat is, maar wel dat hij een prachtig gouden kroontje draagt en erg blij is met alle cadeaus. Maar dat ene wat hij heel graag zou willen, een kus van een lief meisje, zou dat ooit nog komen, als hij wat groter is? Dit boek is een prachtig sprookjesachtig prentenboek, met een verhaal wat nog lang in de geheugens gegrift zal blijven.

Drop - Sylvia van Ommen
ISBN 90 5637 472 9
Lemniscaat
7,50 euro

Drop ziet er op het eerste gezicht anders uit dan andere prentenboeken, en eigenlijk is het dat ook. De tekeningen zijn in zwartwit en ook de tekst is net wat anders dan anders. Kleine kinderen zullen soms misschien wat hulp nodig hebben om goed te zien wat zich op de tekeningen afspeelt, maar de rode draad in dit boek zullen ze niet missen: drop. Oscar en Joris spreken af in het bos (de afspraak wordt uiteraard gemaakt via SMS, ook prentenboeken gaan met hun tijd mee) en al gauw bevinden zij zich middenin een boeiend gesprek. Waarover? Over leven en dood, over de hemel, over vriendschap, maar bovenal over drop. Een heel bijzonder boek, getekend en geschreven door Sylvia van Ommen.

Klassieke leesboeken:

De reis van Niels Holgersson - Selma Lagerlöf
ISBN 90 5637 572 5
Lemniscaat
13,95 euro

Niels Holgersson, wie kent hem niet. Het verhaal van het jongetje Niels wat op de rug van ganzerik Maarten een reis boven Zweden maakt, is alom bekend. In deze vijfde en geheel herziene druk is het verhaal aangepast aan de nieuwe spelling en zijn er prachtige illustraties van Lars Klinting toegevoegd. Een boek dat eigenlijk ieder kind gelezen zou moeten hebben, en dat ook heerlijk is om als ouder nog eens te bekijken.

Met de Kameleon erop los! - Hotze de Roos
ISBN 90 206 6723 8
Kluitman
5,95 euro

De Kameleon staat na de succesvolle film weer volop in de aandacht, en terecht, want de boeken zijn nog steeds hartstikke leuk om te lezen. 'Met de Kameleon erop los!' is inmiddels al toe aan de twintigste druk, wat wel iets zegt over de populariteit door de jaren heen. Hielke en Sietse zetten zich in voor hun vriend Hendrik, die astma heeft en beleven daarnaast natuurlijk weer de nodige avonturen.

Uitgeverij Kluitman
Lemniscaat
Unieboek