CD Review: Tech Lounge

Jaap (portier)
Op de playlist vallen enkele namen op die meerdere keren te bewonderen zijn. Format, Paradise 3001, Wellswear en Nighttripper zijn enkele voorbeelden hiervan. Toch is dit verzamelalbum geen combinatie van slechts vier of vijf grote namen, maar zijn de 28 nummers ook gevuld met minder bekende namen, of artiesten die zich niet puur met tech lounge bezig houden. Tijd om de twee CD's eens onder de loep te nemen.

CD 1

De CD begint met een typische tech lounge plaat van Format. Een goede plaat om meteen in het goede ritme te vallen en te voelen wat tech lounge precies is. Dit loopt zo door tot nummer vijf, waar het bij Black Scorpion wat meer richting trance gaat. Deze opzet is vrij raar, aangezien nummer zes, van Flygang, juist weer richting lounge gaat. Dit gaat ook in nummer zeven zo door.
Nummer acht is La Colita van Superbarrio, een nummer dat ook bekend is geworden onder het grote publiek. Dit nummer past aardig binnen het rijtje omdat het lounge aanhangt, alhoewel het meer een mix is met latin dance. Ook nummer negen valt op, doordat het nummer juist hele rustige lounge is, gecombineerd met jazz. Buiten dat het geen echte tech lounge is, is Tender Magic van Signs Of Chaos een heerlijk nummer om op repeat te zetten. Vrolijk jazz- en loungetonen vullen de boxen en de kamer.
De nummers 10 tot en met 14 zetten de dance invloeden weer door en bij de nummers 12 en 13 hoor je zelfs een vleugje electro.

CD 2

CD 2 begint met een rustig lounge nummer waar weinig dance trekjes in zitten. Dit slaat echter om bij nummer 2 van Baby Fox en gaat ook bij nummer 3, van Wellswear, verder. Ook op deze CD merk je de wisselwerking tussen verschillende tussenstijlen van lounge die zich lenen aan tech lounge. Er zijn, behalve de laatste twee nummers (Delphi (Rewaxed) van NYX en Future City van Nighttripper) geen extreme uitschieters. Deze laatste twee nummers vallen extra op doordat ze sterk aan trance doen denken. Deze nummers staan met één been in de trance en met het andere been nog net in lounge, twijfelgevalletjes dus. De andere nummers op deze CD zijn lekker afwisselend en zorgen ervoor dat de luisteraar zich een breed beeld kan vormen van tech lounge. Ook voor de wat meer 'ervaren' luisteraar zorgt het afwisselende karakter voor een lekker te luisteren plaat.