Boek Review: Het Rock and Roll Handboek
De 24 stappen tot succes zijn logischerwijs onderverdeeld in 24 hoofdstukjes. Titels als 'de muziek', 'het image', 'de manager', 'internet', 'de fans' en 'sex, drugs & drank' geven aan waar allemaal op gelet moet worden. De inhoudsopgave is in ieder geval een heel overzichtelijk stappenplan. Het boekje begint met het voorstellen van de 20 geļnterviewden, maar gelukkig staat er bij ieder citaat nog even kort bij wat diegene ook alweer in de popmuziek doet, want ik zie het geblader al voor me: 'Wie is hij dan wel dat hij denkt dat hij van dat aspect verstand heeft?' Onder andere een A&R manager, een advocate, een promotor, twee journalisten en een muziekuitgever werkten als expert mee aan het boekje.
De layout van het boekje is overzichtelijk, maar wel redelijk saai. Het valt me meteen op dat er geen beeldmateriaal is gebruikt. Waarschijnlijk om de kosten van de uitgave te beperken en daardoor is het ook zeker betaalbaar gebleven (¤10). Ik vind het zelf echter erg prettig als het over de popmuziek gaat, dat daar dan ook een visuele ondersteuning bij zit. In het hoofdstukje 'de geschreven media' staat: "Het probleem met de schrijvende media is dat ze de muziek niet kunnen laten horen." Een muziekblad als OOR maakt artikelen voor de lezer aantrekkelijker door middel van mooie foto's van artiesten. Dat soort foto's hadden dit boekje ook visueel aantrekkelijker kunnen maken.
Op de volgende pagina ga ik verder in op de inhoud van het 'rock and roll handboek'...