Game Review: WhiteOut

Roy
Een WhiteOut krijg je als je met je scooter crashed en je sneeuw moet happen. Het is een woordspeling van het welbekende black-out, maar aangezien we hier te maken hebben met sneeuw dus een white-out. Dit zal je overigens niet vaak overkomen als je normaal rijdt, de sprongen zijn redelijk makkelijk allemaal, en een klein beetje sturen voorkomt de meeste crashes al. Pas als je gaat stunten moet je oppassen, je krijgt namelijk geen 'props' (zo heten de punten in WhiteOut) als je valt en ook al je power-ups verdwijnen. Je kunt nu denken, dan gaan we gewoon niet stunten, maar je zal wel moeten, anders verdien je dus geen props en dus geen geld om je scooter te upgraden (na elke race worden de props ingewisseld voor geld). Dit is toch echt noodzakelijk in de hogere levels, anders word je er aan alle kanten uitgereden en zal je niet veel verder kunnen komen. Dit is meteen het leuke aan het spel. Geld verdienen, upgraden, een weer meer geld verdienen. Het is wat dat betreft een beetje Gran Turismo, al is GT wel véél uitgebreider.

WhiteOut speelt zich dus af in de sneeuw, de racetracks varieren van een indoor sneeuwbaan tot een track in de bossen. De langere tracks, waar je later in het spel komt te rijden, hebben verschillende short cuts die stuk voor stuk niet alleen een groot gedeelte afsnijden, maar ook veel leuker zijn om te rijden. Er gebeurt daar veel meer namelijk. Je rijdt door huisjes, over bruggetjes en springt over ravijnen. Veel meer adrenaline dan de gewone route!

Het spel zelf probeert trouwens nog meer te doen om je adrenaline omhoog te gooien; als je de zogenaamde nitro boost gebruikt vervaagt het beeld om je heen en zou het moeten lijken op warp speed ofzo. Dit is alleen compleet mislukt. Alles wordt TE onduidelijk om nog normaal te racen en je moet de nitro boost dus echt alleen gebruiken op rechte stukken. Probleempje is alleen dat de meeste tracks geen lange rechte stukken hebben, waardoor je de nitro boost dus zelden gebruikt.

Tijdens het gewone racen ziet de omgeving er trouwens wel gewoon duidelijk uit. Helder vooral, maar dat komt natuurlijk omdat het grootste deel van je scherm gevuld is met sneeuw. Het detail van de omgeving is redelijk in orde. Soms wat mindere textures, maar alles doet zijn werk. De scooters en characters zijn ook dik in orde en zien er realistisch genoeg uit om het allemaal redelijk geloofwaardig te maken. Het is alleen wel zo dat je, als je echt aandacht gaat besteden aan de graphics en de toptitels van dit moment bekijkt, toch het gevoel hebt dat het allemaal wat mooier kan.

Hetzelfde gevoel krijg je ook bij de geluidseffecten; ook hier weer degelijk, maar niet bijzonder. Het commentaar is vaak hetzelfde en het had wel wat grappiger gemogen vind ik. Naast geluidseffecten heb je ook een soundtrack natuurlijk, en deze is echt briljant! Van lekkere chill-out deuntjes tot stevige rock, en dat alles op het juiste moment. De chill muziek tijdens het menu, en de rock tijdens het racen.