Game Review: Super Mario Advance 4

Marco (MrSubtle)
Geschiedenislessen

Eerst maar een rondje Mario-voorhistorie, hoewel dit spelfiguurtje waarschijnlijk niet veel nadere introductie nodig heeft. Op de dag in 1981 dat een beginnende spelletjesontwerper zijn creatie 'Jumpman' (afkomstig uit het ook al befaamde spel Donkey Kong) omdoopt naar 'Mario' en een eigen spel geeft (Mario Bros), schrijft fabrikant Nintendo game-geschiedenis. In dit eerste deel van de Mario-reeks wordt tegelijk ook zijn broertje Luigi geïntroduceerd en moeten deze twee loodgieters het riool in om daar allerlei gespuis te verwijderen. Later zullen voor de NES (Nintendo Entertainment System) nog Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World (voor de sNES (super Nintendo Entertainment System)), Super Mario Kart (sNES), Super Mario All Stars (sNES) en Super Mario 64 (Nintendo 64) uitkomen. Naast deze bekende spellen komen er ook nog een aantal Mario spin offs uit, zoals Mario's Cement Factory, Dr. Mario, Mario Paint en Mario Tennis. In het midden van de jaren '80 is de populariteit van Mario op een hoogtepunt. Super Mario Bros verkoopt wereldwijd zo'n 40 miljoen exemplaren, Mario krijgt zijn eigen tekenfilm- en gewone televisieserie, t-shirts, poppetjes, tijdschriften en natuurlijk de lancering van Super Mario Land voor de Game Boy maken Nintendo de onbetwiste leider van de games-markt in die jaren. Now you're playing with power!

Aan het einde van de jaren '80 maakt Mario dus de overstap naar de Game Boy, hoewel er nog steeds titels voor de vaste consoles uit blijven komen (de meest recente titel hiervan is inmiddels uit voor de Game Cube en heet Mario Kart ? Double Dash). Aangezien Super Mario Bros 3 één van de populairste titels voor de NES was, heeft Nintendo besloten deze klassieker (uitgekomen in 1988!) nu op de GBA uit te brengen.

Jouw Missie

Het Verhaal van deze aflevering is niet bijster verrassend: Mushroom World, dat naast Mario's eigen land (Mushroom Kindom) ligt, wordt geplaagd door de zeven kinderen van Bowser. Deze zeven kinderen hebben in elk land van Mushroom World de staf van de koning gestolen en daarmee de koningen in dieren veranderd. Mario en Luigi moeten deze toverstaven terug zien te krijgen. Ziehier je missie: werk alle levels af totdat je bij het kasteel bent, versla het aldaar aanwezige mini-eindbaasje en ga door naar het fort van waaruit je via het luchtschip het wereld-eindbaasje verslaat. Doe dit zeven keer en voilà, je bent bij Bowser. Alhier mag je nog een paar bijzonder pittige luchtschepen en 'griezelige' levels spelen, alvorens je dan eindelijk de grote eindstrijd aan mag gaan met Bowser himself.