CD Review: Paul van Dyk - Reflections

Mini Paspoort: DJ Paul van Dyk
Naam: Paul van Dyk
Leeftijd: 32
Beroep: DJ
Stijl: Trance
Uitgebracht door: ID&T / Universal

Paul van Dyk is geboren op 16 december 1971 in Eisenhuettenstadt, Oost Duitsland. Paul groeide op in Oost Berlijn. Omdat hij daar woonde had hij in theorie toegang tot de westerse wereld via diverse radiostations.

"Voor ons was het mogelijk om naar westerse TV te kijken en naar radiostations te luisteren uit het westen. We namen de muziek op en speelden deze op onze feestjes. Maar zoiets als een clubcultuur hadden we nog niet. In die tijd luisterde ik veel naar de radioshow van Monika Dietl. Mij fascineerde de muziek van 'The Smiths' en 'New Order'. Ik ervoer deze muziek als zeer sterk en vol emotie."

Nadat in 1989 de Berlijnse muur viel ontstond er een brede clubcultuur, allerlei nieuwe stromen muziek kreeg je te horen. Niet heel veel later, om precies te zijn in 1991 begon Paul van Dyk zijn eigen platen te mixen en zo begon hij zijn eigen stijl te maken.

Een aantal grote hits van Paul van Dijk zoals "Perfect Day" kwamen rond 1992 uit en waren eigenlijk meteen al een hit in de underground scene van Duitsland. In 1993 kwam Paul van Dyk met de clubhit van het jaar met zijn remix van Humate's "Love Stimulation", en ook in dit jaar werd Paul zijn eerste album "45 RPM" opgenomen.

Als in 1998 zijn eerste album "45 RPM" opnieuw word uitgebracht in Engeland, bestormt de nieuwe remix van de single "For an Angel" wereldwijd de dance- en verkoopcharts. De single staat twee weken in Engeland op nummer 1 en vier weken op nummer 1 in de Duitse dance charts. Maar ook in de Amerikaanse, Australische, Nederlandse, Belgische en Skandinavische charts is deze terug te vinden.

Het liep allemaal voorspoedig voor Paul en in 1999 neemt hij afscheid van zijn label "MFS". Samen met zijn team startte hij een nieuw label "Vandit Records".

Op dit moment is Paul van Dyk eigenlijk niet meer weg te denken van een goede line-up. Zelf heb ik hem voor het laatst live zien draaien op Qontact Queensday. Het is en blijft een DJ met een compleet eigen stijl. Een DJ die niet graag in een hokje gezet wil worden, als hij dan toch moet kiezen in welk hokje muziekstijl hij past zal hij zeggen Elektronische dansmuziek, ik hou het nog even heel stiekem gewoon bij trance.