Game Review: Golden Sun The Lost Age

Astrid (lizardtattoo)


Zodra je het spel opstart, wordt er gevraagd of je Golden Sun hebt uitgespeeld. Antwoord je "Yes", dan kan je het wachtwoord invoeren dat je hebt gekregen, antwoord je "No" dan krijg je een korte samenvatting van Golden Sun te zien. Later in het spel zal dit van invloed zijn op je karakters.

In deel 1 was het doel van de adepts Isaac, Garet, Ivan en Mia om te voorkomen dat de vuurtorens aangestoken zouden worden, omdat dan de Alchemie weer in de wereld zou komen. Je tegenstanders in deze missie waren Saturos en Menardi, die je vriendinnetje Jenna, professor Kraden en Jennas broertje Felix ontvoerd hebben en bovendien drie van de vier elemental Stones...

Golden Sun the Lost Age begint met een tamelijk lange cut-scene. Jenna, Kraden en Alex zijn in de Venus vuurtoren. Zij zijn er inmiddels van overtuigd dat het aansteken van de vuurtorens juist wel goed is voor de wereld. Jennas broertje Felix is naar de top geklommen om de vuurtoren aan te steken; Jenna zelf gaat met Kraden en Alex naar beneden. Daar wacht een groepje soldaten en boze dorpsbewoners je op. Alex verslaat ze en gaat de versterkingstroepen tegemoet, terwijl jij vast naar het afgesproken ontmoetingspunt loopt.
Door het aansteken van de vuurtoren ontstaat een aardbeving, die een breuk veroorzaakt in het landoppervlak. Het stukje land waar Jenna en Kraden op staan, breekt af en wordt een eiland. Na enige tijd ronddrijven neemt een grote getijdegolf het eilandje mee en laat het tegen het eiland Indra botsen. Al snel blijkt dat ook Felix en Sheba op het eilandje aangespoeld zijn.

Aangezien je Kraden niet kan besturen (hij komt alleen tevoorschijn bij sommige gesprekken) beschik je de eerste paar uur van het spel over slechts drie personen, Felix (Earth), Jenna (Fire) en Sheba (Wind). Door allerlei gesprekken met inwoners van dorpjes wordt langzaam duidelijk dat je naar de Lemurian eilanden moet. Helaas is door stormen, piraten en andere rampen elk zeewaardig schip in de wijde omtrek vernield of gestolen.
Bovendien zijn de Lemurian eilanden alleen te bereiken met behulp van een speciaal schip. Je gaat dus op zoek naar zo'n schip.



Na de eerste grote dungeon (Air's Rock) krijg je er een Wateradept, Piers, bij. Niet geheel toevallig blijkt hij een bewoner van de Lemurian eilanden te zijn, wiens schip een belangrijk onderdeel mist zodat hij niet terug kan. Na nog een paar puzzels opgelost te hebben krijg je de beschikking over zijn schip. Piers moedigt je aan eerst het schip te leren besturen, een mooie gelegenheid om terug te gaan naar de dorpjes en grotten waar je bepaalde puzzels nog niet op kon lossen omdat je nog geen Wateradept had.



Na allerlei omzwervingen en een aantal grote dungeons (Aqua Rock) en boss battles kom je Isaac en zijn vrienden tegen... wat er dan gebeurt ga ik niet vertellen omdat dat het verhaal bederft als je het spel nog niet gespeeld hebt. Wel verklap ik dat het een groot verschil uit kan maken of je in het begin een wachtwoord hebt ingevoerd of niet.