CD Review: DevilDriver - DevilDriver

Sander (FLIPNEUS)
"Damn, dit is heel wat anders dan Coal Chamber" was de eerste gedachte die bij me opkwam na de eerste dertig seconden van het openingsnummer 'Nothing's Wrong?'. Dit is viezer, ruiger, donkerder, maar vooral harder dan wat Dez uitpoepte bij zijn vorige band. Dez wilde geen radiovriendelijke nummers meer maken. Dat is hem in ieder geval gelukt. Ik denk niet dat wij één van deze nummers terug zullen horen als Megahit bij 3FM. Ook wilde hij zijn droom om "echte Metal" te maken in vervulling laten komen. Dat is hem ook wel gelukt, het is in ieder geval een stuk minder standaard Nu Metal dan Coal Chamber (wat overigens wel een van mijn favoriete Nu Metalbands was).

Maar laat ik maar stoppen met het vergelijken met Coal Chamber; er valt toch niets te vergelijken. Je zou DevilDriver eerder kunnen beschouwen als een langzamere versie van een band als Cradle Of Filth. De muziek is van begin tot eind doorspekt met lage riffs, dubbele bassdrums en gezang over ieders favoriete onderwerp, Satan. Nou ja, Faust dan. Ook een niet echt origineel gegeven voor een agressieve band, maar aan de andere kant, wie geeft er nou echt om teksten bij dit soort muziek? Het gaat vooral om de muziek en de agressie waarmee Dez zijn teksten in de microfoon spuugt. Wat dat betreft zit het bij DevilDriver wel snor.

De band is inmiddels alweer zo'n twee jaar bij elkaar en is een verzameling van muzikanten uit plaatselijke bandjes die Dez in de loop der jaren heeft aanschouwd. Gek genoeg is de CD in twee fases opgenomen. Eerst werden de drums en gitaren opgenomen, waarna bij een andere producer en in een andere studio de vocalen, baslijnen en overige geluiden werden toegevoegd. Klinkt een beetje als een rare manier om een CD op te nemen, maar je merkt er in de eindmix helemaal niets van. En dan luister ik niets eens naar de eindmix.

Is het luisteren naar DevilDriver echt een orgasmatische ervaring? Dat valt wel mee. Het is een lekker album, geen twijfel over mogelijk. Het probleem ligt dan ook meer in het feit dat het allemaal al een keertje gedaan is. Goede, redelijk originele stukken worden afgewisseld met behoorlijke standaardpartijen. Ook lijkt het bij vlagen wel erg veel op Dez' oude band, maar dat kan ik nog wel een beetje begrijpen. Ondanks het feit dat je Coal Chamber en DevilDriver niet echt met elkaar kan vergelijken is deze plaat wel het beste dat Dez gemaakt heeft. Dit blaast alles wat hij met Coal Chamber geproduceerd heeft in één vlaag weg. Weg met de "saaie" Nu Metal waarop hij soms melodisch probeert te zingen (en keihard door het ijs zakt), lang leve het geschreeuw van DevilDriver.

Informatie

Artiest:
DevilDriver