Theater Review: Het toneel speelt - 'Het licht in de ogen'

Mariët (Meiske78)
Het Amsterdamse toneelgezelschap 'Het Toneel Speelt' bestaat zeven jaar en wordt artistiek geleid door Ronald Klamer en Hans Croiset. Het gezelschap heeft als uitgangspunt het brengen van oorspronkelijk Nederlands repertoire en legt gaandeweg steeds meer accent op gloednieuwe stukken. "Een samenleving die stuurloos is heeft toneel nodig dat tot de verbeelding spreekt en vergezichten biedt", vinden de makers.

Hans Croiset speelt in deze voorstelling Lo, een gevierd toneelmaker die zijn vrouw Grace (Annet Nieuwenhuijzen) jaren geleden heeft weggehaald van een eiland van de Nederlandse Antillen. Dankzij hem is ze een succesvol actrice geworden in Nederland. Nu zijn ze beiden oud en afgeschreven en zitten ze in hun grachtenpand elkaar af te zeiken en te hopen dat iemand hen niet vergeten is en zal bellen voor een nieuwe rol.

De auteur van het stuk, Ger Thijs, is schrijver van diverse romans, toneelstukken, filmscenario's en hij is toneelmaker. Zijn vorige toneelstuk Beneden de rivieren werd gespeeld door Het Toneel Speelt en genomineerd voor de NRC Handelsblad Toneelpublieksprijs 2002/2003.

Regisseur Gijs de Lange heeft naam opgebouwd als acteur en zich de laatste jaren ontwikkeld tot een succesvol regisseur. Hij regisseerde o.a. Een ideale vrouw van Somerset Maugham (wat een Theo d'Or, een van de belangrijkste toneelprijzen in Nederland, opleverde voor Marieke Heebink) en Kwartetten van Elmer Schönberger bij Toneelgroep Amsterdam, Art met Hans Kesting, Paul de Leeuw en Edwin de Vries en Stervelingen bij Het Toneel Speelt.