Film Review: The Italian Job

Marco (MrSubtle)
The Italian Job is een remake van de gelijknamige film uit 1969. Beide gaan ze over een grote berg goud en Venetië, maar meer overeenkomsten zijn er niet.

De film begint met een spectaculaire kraak. Een groepje dieven, onder leiding van Charlie Croker (Mark Wahlberg), steelt door middel van misleiding en intelligentie een grote hoeveelheid goudstaven ter waarde van 35 miljoen dollar. Er volgt een spannende achtervolging per speedboat waarna de groep het goud verdeelt. Op de weg naar huis worden ze plotseling tegemoetgekomen door de compagnons van Steve (Edward Norton). Hij blijkt hen verraden te hebben. Steve schiet één van hen, John Bridger (Donald Sutherland), neer en laat de rest in het ijswater voor dood achter. Je snapt het al, ze zijn niet dood, maar ze zinnen wel op wraak.

De rest van de film speelt zich een jaar later af in Amerika. John Bridger blijkt namelijk een dochter, Stella (Charlize Theron), te hebben die voor haar werk kluizen kraakt. Aangezien zij er niet zo blij mee is dat haar vader vermoord werd door Steve is ze bereid om Charlie en zijn groepje te helpen het goud terug te halen. Natuurlijk is dit niet zo gemakkelijk als het lijkt. Nadat de groep enkele pogingen gedaan heeft het huis van Steve te betreden, ontdekt hij dat ze nog leven en achter zijn goud aanzitten. Vanaf dit moment begint het verhaal pas écht. Steve wil er namelijk op alle mogelijke manierenen voor zorgen dat Charlie en zijn groep niet slagen en doet dat door middel van allerlei afleidingsmanoeuvres, helikopters en de nodige actie.