Theater Review: Picnic van Vis a vis

Mariët (Meiske78)
Theatergroep Vis a Vis (spreek uit Viesavie) maakt al dertien jaar grootschalige buitenvoorstellingen. Speciale effecten, grote decors, metamorfosen, illusionisme en humor komen in alle producties terug. In de voorstellingen wordt niet gesproken. Vis a Vis maakte eerder de voorstellingen Topolino (1990), Central Park (1993), Drift (1996), Mirage (1998), Zoom (2002) en onlangs Onderstroom (2003). Het gezelschap krijgt subsidie van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. De voorstelling Onderstroom is volgend jaar te zien op de NDSM Werf in Amsterdam, Topolino in 2005.

De voorstelling Picnic ging in 1999 in première, heeft een internationale tournee gemaakt door een aantal Europese landen en deed daarna ook Nieuw Zeeland aan. Dat is het voordeel van een voorstelling zonder tekst: in alle landen is het goed te volgen. Ook hier in Amsterdam merk je dat er veel buitenlandse toeristen op de voorstelling afkomen.

Als toeschouwer zie je met Picnic twee voorstellingen. "Terwijl de ene helft van het publiek naar de 'voorkant' kijkt, krijgt de andere helft een kijkje achter de schermen waar acteurs en technici een gevecht leveren om een filmische illusie gestalte te geven. Schijnbaar simpele effecten vergen het uiterste en ingrijpende decorwisselingen lijken het resultaat van contante vergissingen", aldus het persbericht. Na de pauze moet je je naar de andere tribune verplaatsen om de andere helft van het spektakel te zien. De voorstelling wordt dus twee maal achter elkaar gespeeld op één avond. En dat zes keer per week!

'Tja knap hoor', zul je misschien denken. 'Maar is het ook de moeite waard?' Dat lees je op de volgende pagina...