Interview: Def P. (Osdorp Posse e.a.)

Joost ([Efink])
Pasgeleden schreef ik al een review over de laatste cd van de Osdorp Posse, 'Tegenstrijd'. En alhoewel OP-frontman Def P. tegen strijd is, is hij na 15 jaar strijdlustiger dan nooit tevoren. Hoog tijd om Def P. (alias Pascal Griffioen) eens te interviewen vonden wij. Zo kwam het, dat ik afgelopen woensdag in een hotel-lobby in de Haarlemmerbuurt met Def P. aan tafel zat voor een leuk gesprek.

Waar zijn jullie, de O.P. momenteel vooral mee bezig?
Op dit moment vooral met live spelen. We hebben in januari onze nieuwe plaat uitgebracht en nu is het gewoon touren. Ondertussen zijn we alvast dingen aan het opzetten voor de nieuwe Onderhonden-plaat.

Die Onderhonden-plaat komt er binnenkort aan?
Het gaat nog wel even duren voordat die komt hoor, maar het wordt nu druk voorbereid. We zijn met de demo's bezig. En het is bijna vakantie, hè? Dus er komt nu een wat rustigere periode aan. Meestal gaat alles weer draaien als het weer herfst wordt.

Hebben jullie het nu dan niet extra druk met alle festivals enzo?
Nee, dit jaar niet zo erg. We gaan verspreid op vakantie dit jaar, waardoor we eigenlijk alleen augustus overhouden om op festivals te spelen. We zullen dan ook op wat kleine festivals staan denk ik. Als iedereen weer terug is van vakantie is het al bijna weer herfst en dan kom je weer gewoon in het zalen-circuit.

Met de Osdorp Posse zelf ook nog bezig met nieuwe projectjes?
Ja, we zijn bezig met het maken van een DVD. We bestaan nu 15 jaar. Met ons 10-jarig bestaan hebben we dat boek, '10 jaar O.P.', uitgebracht en we gaan nu een DVD maken met daarop heel veel live-beelden etcetera. Gewoon een mooie herinnering. Ik denk gewoon zo, al dat zuipen en blowen enzo is toch niet echt goed voor je hersenen. Alles wat we nu opslaan in een boek of op DVD dat neemt niemand me meer af.

Je vertelde net over de demo's die je momenteel voor de Onderhonden opneemt. Hoe gaat dat precies in z'n werk bij de O.P. met nummers schrijven, demo's opnemen enzovoorts?
Ik schrijf gewoon teksten, daarna spreek ik met Seda (de beat-creator van de Osdorp Posse -red.) af en dan gaan we bespreken wat de meest geschikte muziek erbij is. Meestal laat hij wat dingen horen die hij heeft gemaakt en dan zoeken we wat uit. Soms heb je toevallig iets wat er heel geschikt voor is en anders maken we iets geschikts. We bepalen samen het tempo en de sfeer, dat zijn toch wel de belangrijkste ingrediënten...
Als je een tekst hebt geschreven, zit je vast aan een bepaalde flow, dus die bepaalt eigenlijk het tempo. Maar de sfeer is ook erg belangrijk; als je een serieus nummer schrijft moet je ook een beat hebben die zo klinkt, als je een vrolijk nummer schrijft zoek je een vrolijk beatje, weet je wel. Uiteindelijk moet het wel één geheel worden. Negen van de tien keer kom ik eerst met de tekst en komt er daarna de beat bij.

Hoe lang doe je meestal over het schrijven van zo'n tekst?
Eigenlijk kan je zo'n vraag niet echt beantwoorden, weet je. Het ene nummer schrijf je in anderhalf uur en aan een andere tekst zit je een paar weken te werken, dan leg je het weer weg en pak je hem later op. Het hangt ook heel erg van het thema af. Soms heb je dingen, die komen echt uit je zelf en die schrijf je zo op, terwijl je voor andere dingen echt research moet doen. Ik heb bijvoorbeeld een cd gemaakt 'Het Ware Aardverhaal', waar ik eerst 18 boeken voor heb gelezen, voordat ik zelf aan het verhaal kon beginnen. Daar heb ik ook 2 jaar aan gewerkt, dus zo zie je hoe dat heel erg uit elkaar kan lopen.

De ideeën voor je teksten, die komen gewoon in je op of hoe moet ik met dat voorstellen?
Meestal komen die inderdaad gewoon in me op, ja. Alles wat je meemaakt is inspiratie in feite. Iets wat bij je blijft hangen of waarvan je denkt "dat houdt me bezig", dat zijn meestal de beste thema's. Als iets in je hoofd blijft hangen, omdat het je bezig houdt dan wil dat eigenlijk al zeggen dat je het interessant vindt of dat het belangrijk voor je is. Dan kan er bijna automatisch een tekst uitkomen.

Het laatste jaar is er heel veel te doen geweest over politiek, Fortuyn etc. Daarover heb je niks geschreven...
Nee, daar is al zoveel over gezegd, weet je wel. Als ik daar dan nog eens een tekst over ga schrijven wordt alles zo dubbelop. Met name na de dood van Fortuyn werd je helemaal doodgegooid met van alles daarover, ik heb daar niks meer aan toe te voegen eigenlijk. Toch komt in sommige nummers de politiek nog aardig bovendrijven hoor, zoals in 'Doofpot' en een flard zoals in 'Sam Sam', dus het zit er toch wel een beetje in.

En dingen die je vaak hoort over problemen met allochtonen en bijv. Marokkaanse jongeren, wat natuurlijk tot uiting kwam in Raymtzer's Kutmarokkanen...?
Nou, daar heb ik niet echt behoefte aan ofzo. Weet je, Raymtzer die zit daar midden in en die merkt elke dag hoe er tegen Marokkaanse jongeren wordt aangekeken, dus die kan dat dan echt vanuit zijn eigen visie beschrijven. Dan kan ik als Nederlander daar wel een tekst over gaan schrijven, maar ik denk niet dat je daar veel mee opschiet. Als ik ga lopen zeiken op Marokkanen in m'n teksten dan denk ik dat je het probleem alleen maar groter maakt.